Způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce: Případová studie DLK Jasmínka
Bullying Prevention in Forest Kindergarten: A Case Study of Jasmínka
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170578Identifiers
Study Information System: 225174
Collections
- Kvalifikační práce [19087]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šikana, šikana v mateřských školkách, prevence šikany, prevence šikany v mateřských školkách, lesní mateřské školky, prevence šikany v lesních mateřských školkáchKeywords (English)
bullying, bullying in kindergartens, bullying prevention, bullying prevention in kindergartens, forest kindergartens, bullying prevention in forest kindergartensBakalářská práce si klade za cíl představit způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce. Tento cíl byl naplněn za pomoci kvalitativního výzkumu, konkrétně případové studie Dětského lesního klubu Jasmínka. V teoretické části je pojednáno o šikaně, její prevenci a specifikách šikany a prevence v mateřských školách. Je zde také stručně představen koncept lesní pedagogiky, stěžejní informace na toto téma však přináší část empirická. Na základě výsledků z pozorování a rozhovorů je představena filozofie, pedagogický směr a denní program DLK Jasmínky. Dále již práce představuje své hlavní téma. Ukázalo se, že způsoby předcházení šikaně v DLK Jasmínce nestojí na žádné ucelené metodice, ale vyplývají ze vzdělávacího plánu a obecných postupů pedagogického přístupu. Z ustálených koncepcí prevence mají nejblíže k prevenci nespecifické, jelikož primárním účelem těchto postupů je podpora harmonického rozvoje dětí. V ústředí stojí respektující přístup a otevřená komunikace, na něž se váží další prvky. Práce přináší dosud vcelku ojedinělý vhled do prvků lesní pedagogiky, jejich vzájemné interakci a vlivu na předcházení šikaně.
This bachelor thesis aims to introduce the ways of bullying prevention in forest kindergarten. This goal was achieved by qualitative research, specifically a case study of DLK Jasmínka. The theoretical part of the thesis deals with bullying, its prevention and the specifics of bullying and prevention in kindergartens. The concept of forest pedagogy is also briefly introduced, but the empirical part provides key information on this topic. Based on the results of observations and interviews, the philosophy, educational approach, and daily program of DLK Jasmínka are presented. Then the main topic is presented. It turned out that the ways of preventing bullying in DLK Jasmínka do not rely on any comprehensive methodology but result from the educational plan and general principles of the pedagogical approach. Of the established concepts of prevention, they are closest to non-specific prevention, as the primary purpose of these principles is to support the harmonious development of children. Most important are respectful approach to children and open communication, to which other elements are attached. The work brings relatively unique insight into the elements of forest pedagogy, their mutual interaction and impact on the prevention of bullying.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Prevence šikany na základních školách
Defence status: DEFENDEDHerák, Robert (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Date of defense: 24. 6. 2014Ve své diplomové práci jsem analyzoval úspěšnost implementace politiky prevence a řešení šikanování na základních školách v České republice. Vycházel jsem přitom z teorie implementace a street level byrokracie. Předpokladem ... -
Prevence šikany na 1. stupni ZŠ
Defence status: DEFENDEDLišková, Olga (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 23. 5. 2018Diplomová práce se věnuje prevenci šikany se zaměřením na žáky prvního stupně základní školy a charakter práce je teoreticko-výzkumný. Teoretická část poskytuje hlubší pohled na problematiku šikany, objasňuje vztahy mezi ... -
Problematika šikany na 2. stupni základních škol
Defence status: DEFENDEDObrová, Petra (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2014)Date of defense: 8. 9. 2014