Sportovní zpravodajství v agendě českých deníků: proměny pokrytí a prezentace sportů a vliv na veřejnou agendu v letech 1993 - 2007
Sport news in the Czech print media agenda:Changes in coverage and presentation of sports and the influence on a public agenda in 1993-2007
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170403Identifiers
Study Information System: 67669
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kraus, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
2. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Agenda-setting, analýza obsahová, celebritizace, sport, tisk, zpravodajstvíKeywords (English)
Agenda-setting, celebritization, content analysis, news, print media, sportDiplomová práce Sportovní zpravodajství v agendě českých deníků: proměny pokrytí a prezentace sportů a vliv na veřejnou agendu v letech 1993 - 2007 mapuje sportovní zpravodajství vybraných českých deníků a jeho proměny v čase. Práce zjišťuje, zda a nakolik se sportovní zpravodajství během doby rozšiřuje, které sporty a jak jsou zobrazovány, a zda dochází ke změnám ve zpravodajském pokrytí. Další otázkou je, jestli má dlouhodobé pokrývání určitých sportů vliv na smýšlení veřejnosti o tom, které sporty považovat za důležité a oblíbené. V neposlední řadě se práce zabývá problematikou pronikání personalizačních a celebritizačních tendencí do sportovního zpravodajství českých deníků.
The diploma thesis Sport news in the Czech print media agenda: changes in coverage and presentation of sports and the influence on a public agenda in 1993 - 2007 analyses sport news of the chosen print media and its changes in a long- time period. This thesis finds out whether and to what extent the sport news pages extend, which sports and in what way are presented, and whether changes of the coverage occur. Next question is, whether the long-term coverage of certain sports can influence public opinion on which sports to consider as important and favorite. In addition to that, this thesis is concerned with the occurrences of personalization and celebritization trends in the Czech print media sport news.