Spravedlivé hodnocení na 1. stupni ZŠ: případová studie
Equity in assessment from pupils'point of view: Case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170197Identifikátory
SIS: 235423
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Simonová, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
spravedlivé hodnocení, školní hodnocení, formativní hodnocení, 1. stupeň ZŠ, případová studieKlíčová slova (anglicky)
equity in assessessment, school assessment, formative assessment, ISCED 1, casy studyDiplomová práce se týká spravedlivého hodnocení na prvním stupni ZŠ. V teoretické části popisuje funkce a typy hodnocení. Zabývá se formami hodnocení, zejména klasifikací, formativním hodnocením a sebehodnocením. Snaží se vytyčit pojem spravedlnost, a jak se na ni dá pohlížet ve školství. Také se zde zabývá vztahy mezi učitelem, žákem a rodiči. Praktická část pojednává o výsledcích výzkumu případové studie ve vybraném 4. ročníku základní školy. Stěžejní metodou byly skupinové rozhovory s žáky. Dále polostrukturovaný rozhovor s pedagogem třídy. A poté online dotazník, který vyplňovali rodiče žáků. Cílem bylo zjistit, jak vnímají spravedlivé hodnocení žáci na prvním stupni základní školy, učitel a rodiče žáků. Výsledky výzkumu ukazují, že žáci považují za spravedlivé hodnocení známkami ovšem doplněnými formativním hodnocením (tedy slovními komentáři v procesu učení), které konkretizují jejich výkon, pomáhají identifikovat chyby a také je napravovat. Totéž vnímali i rodiče žáků. Pedagog vnímal, že ke spravedlivému hodnocení potřebuje mít stanovená jasná kritéria a hodnotit nejen známkou, ale i slovně.
The thesis relates to the grading system during the first five years of primary school. It concerns the various types of assessing students, especially grading, assessment for teaching and self-evaluation. It aims to find a fair way of assessing the school grading system. It also concerns the relationship between the teacher, the students and the parents. The practical part of the thesis relates to the outcome of the research of the case study. The main method were group interviews with the pupils, a semi-structured dialogue with the class teacher and a questionnaire filled in by the pupils' parents. The aim was to find out how the students, teachers and parents perceive the fairness of the grading system. The research shows that the pupils and the parents alike find the assessment for teaching and marks the fairest. The teachers found that they needed specific criteria in order to assess the students whether with a grade or by a written assessment.