Právní povědomí dětí školního věku
Legal consciousness of school-age children
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16858Identifikátory
SIS: 60759
Kolekce
- Kvalifikační práce [22844]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hartl, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
30. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Česká republika patří mezi natolik vyspělé země, že se již nepotýká s otázkami základní péče a přežití dětí. Přesto určité oblasti ochrany práv dětí zůstávají velkou výzvou. Jedná se zejména o aktivní zapojení dětí do života společnosti a prosazování jejich práv. Teoretická část práce poskytuje přehled o vývoji dětských práv, jejich implementaci a monitoringu na mezinárodní i národní úrovni a zamýšlí se nad samotným pojmem právního povědomí. Zvláštní zřetel je věnován specifikům romské minority v této oblasti a jejich historickou podmíněností. Ve výzkumné části jsou shrnuty výsledky šetření, které bylo uskutečněno na zhruba jednom tisíci českých dětí školního věku. Děti odpovídaly na několik obecných otázek z oblasti dětských práv. Dále se vyjadřovaly k modelovým situacím a reagovaly na řadu výroků, které se vztahují k právům a povinnostem. V rámci šetření byly rovněž zkoumány rozdíly mezi romskými a neromskými dětmi.
Despite of the fact that the Czech Republic i s a developed country there are sti ll some challenges to be faced in childrens rights domain, mostly in involving children into everyday life of society connected with their participative rights. The thcoretical chapters analyze the childrens rights movement, and the implementing and monitoring ofthe Convcntion on the Rights ofthe Child both on the intemational and national Ieve!, with emphasis placed on Roma population in the Czech Republic. The research was focused on the lega! awareness of Czech school children with special consideration for Roma children as well. About one thousand children expressed their opinions and attitudes toward their rights.