Martin Antonín Lublinský (1636-1690) jako inventor grafických listů. Pohled do barokní grafiky druhé poloviny 17. století
Martin Anton Lublinský (1636-1690) as a designer of prints. Views into baroque graphics of the latter half of the 17th century
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16321Identifiers
Study Information System: 108291
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Preiss, Pavel
Royt, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Visual Arts
Department
Institute of Art History
Date of defense
26. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce je věnována jednomu z nejvýznamnějším inventorů grafiky druhé poloviny 17. století ve střední Evropě, malíři a kreslíři Martinu Antonínu Lublinskému (1636-1690). Po dlouhá léta pozapomenutý Slezan, usazený od roku 1664 v Olomouci, se během posledního desetiletí octnul v centru uměleckohistorického bádání. Příčinou tohoto zájmu je Lublinského osamocené a v lecčems zakladatelské postavení v domácím moravském malířství a kreslířství 17. století. Především je ale poutavé ikonografické bohatství Lublinského známých děl, jejichž počet neustále narůstá. Cílem mé práce bylo sestavit katalog všech podchytitelných Lublinským navržených rytin a k nim se vážících kreseb a současně je důkladně interpretovat. Jednotlivá katalogová hesla jsou podrobně ikonograficky analyzována, je objasněn objednavatelský, historický a uměleckohistorický kontext. Katalog obsahuje v první řade univerzitní teze, které představují těžiště Lublinského tvorby invetora. Dále jsou pojednány Lublinským navržené frontispisy a knižní ilustrace, devocionální grafické listy, portréty a církevní znakové kalendáře. Jako kuriosum v katalogu figurují Lublinského dvě vlastní grafické realizace. Krom toho katalog doplňuje oddíl věnovaný Lublinského předlohovým kresbám a návrhům pro rytiny. Katalog uzavírá soupis ztracených a hypotetických děl. Na...
This work deals with one of the most important central European print designers of the latter half of the 17th century, the painter and draftsman Martin Anton Lublinský (1636- 1690). A native Silesian, who settled in Olomouc, where in 1664 he entered a cloister of the Augustinian canons, and then devoted the rest of his life to the creation of art. Lublinský has been at the forefront of Bohemian art history research in the last decade. This was due to several reasons. One of them is Lublinsky's scattered and in some ways founding role in the baroque painting and drawing of 17th century Moravia. Another is an increasing number of Lublinsky's known art realizations. Especially engaging is the profusion of iconography in Lublinsky's works. The main aim of this work was twofold, to assemble a comprehensive catalogue of all known prints drafted by Lublinsky, including related drawings and drafts, and secondly, to provide a thorough interpretation of these prints. Each catalogue note offers a detailed iconographic analysis; also provided are any known commission details and specifics relative to the historical and art historian context. The catalogue's main thrust is the thesis prints drafted by Lublinsky. The ambitiousness of composition and the sheer amount of these prints represent the apex of Lublinsky's...