Využití canisterapie a hipoterapie u dětí s tělesným a smyslovým postižením a její uplatnění
Use of animal assisted therapy and hippotherapy for children with physical and sensory disabilities and its application
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1618Identifiers
Study Information System: 146228
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
canisterapie, hipoterapie, tělesné postižení, smyslové postiženíKeywords (English)
animal assisted therapy, physical disabilities, sensory impairmentsCílem diplomové práce je zjištěni vlivu terapie za asistence psa a koně na osoby s postižením pohybového aparátu a smyslového postižení. Dílčím cílem práce je vymezit postavení a pozici terapie za asistence psa a koně v rámci ucelené rehabilitace klienta. V teoretické části práce je řešena problematika zooterapií a zooasistencí jako podpůrných metod pro uvolňování svalových spazmů, k rozvoji jemné a hrubé motoriky, rozvoj verbální i neverbální komunikaci, rozvoj orientace v prostoru. Ve výzkumné části diplomové práce je využito kvalitativních technik, sběru dat (anamnéza a pozorování), vše uceleno zakotvenou teorií. Provedeným výzkumem byly zjištěny pozitivní projevy jak v sociální a psychické oblasti, ta i v oblasti komunikace a rozvoji jemné a hrubé motoriky u dětí s postižením.
The aim of this thesis is to determine the influence of assisted therapy of dogs and horses for people with musculoskeletal disabilities and sensory impairments. The operational objective is to define the status and position of a therapy with the assistance of a dog and a horse in the context of the complex rehabilitation of a client. The theoretical part concentrates on the issues of zootherapy and zooasistance as supportive methods for easing muscle spasms, the development of fine and gross motor skills, development of verbal and nonverbal communication and development of orientation in space. In the research part of the thesis there are used qualitative techniques of data collection (history and observation), all rounded off by grounded theory. By the carried out research there were found positive manifestations in both the social and psychological areas, as well as in the areas of communication and development of fine and gross motor skills of children with disabilities.