dc.contributor.advisor | Škorpilová, Martina | |
dc.creator | Horčičková, Klára | |
dc.date.accessioned | 2022-04-06T10:53:00Z | |
dc.date.available | 2022-04-06T10:53:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/152513 | |
dc.description.abstract | Bakalá ská práce p edstavuje n kolik zajímav˝ch rovinn˝ch útvar a jejich vyuûití p i st edoökolské v˝uce. Úvodní ást textu je v nována p edevöím histo- rickému p vodu pojmu arbelos, jeho definici a základním vlastnostem. Následn jsou prezentovány pojmy Archimédova dvoj ata a Archimédovy kruhy, které jsou s arbelem úzce spjaty. Uvedeny jsou rovn û rozmanité konstrukce Archimédov˝ch kruûnic, které jsou azeny od nejstaröích po nejnov jöí. Práce seznamuje tená e také s Pappov˝m et zcem a s jeho konstrukcí pomocí kruhové inverze. V záv - re né ásti je uvedeno zadání konkrétních úloh, které vycházejí z problematiky prezentované v p edchozím textu. 1 | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present bachelor thesis proposes several captivating planar objects and their utilization in high school mathematics education. The introductory part of the text is foremostly dedicated to the origin of the term Arbelos, its definition and general characteristics. Subsequently, the terms Archimedean twins and Ar- chimedean circles are presented, as they are closely connected to the Arbelos. In the following part, the reader is introduced to various constructions of Archime- dean circles ordered from oldest to youngest. The thesis acquaints the readers with the construction of the Pappus chain and its construction using circle inversion. The conclusion constitutes of specific problems that arise from the problematics that was dealt with in the text. 1 | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | arbelos | en_US |
dc.subject | semicircle | en_US |
dc.subject | inscribed circle | en_US |
dc.subject | Archimedean circle | en_US |
dc.subject | construction | en_US |
dc.subject | arbelos | cs_CZ |
dc.subject | půlkružnice | cs_CZ |
dc.subject | vepsaná kružnice | cs_CZ |
dc.subject | archimédovský kruh | cs_CZ |
dc.subject | konstrukce | cs_CZ |
dc.title | Arbelos | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-29 | |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 221914 | |
dc.title.translated | Arbelos | en_US |
dc.contributor.referee | Halas, Zdeněk | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Matematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Matematika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Matematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Mathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Matematika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Mathematics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalá ská práce p edstavuje n kolik zajímav˝ch rovinn˝ch útvar a jejich vyuûití p i st edoökolské v˝uce. Úvodní ást textu je v nována p edevöím histo- rickému p vodu pojmu arbelos, jeho definici a základním vlastnostem. Následn jsou prezentovány pojmy Archimédova dvoj ata a Archimédovy kruhy, které jsou s arbelem úzce spjaty. Uvedeny jsou rovn û rozmanité konstrukce Archimédov˝ch kruûnic, které jsou azeny od nejstaröích po nejnov jöí. Práce seznamuje tená e také s Pappov˝m et zcem a s jeho konstrukcí pomocí kruhové inverze. V záv - re né ásti je uvedeno zadání konkrétních úloh, které vycházejí z problematiky prezentované v p edchozím textu. 1 | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present bachelor thesis proposes several captivating planar objects and their utilization in high school mathematics education. The introductory part of the text is foremostly dedicated to the origin of the term Arbelos, its definition and general characteristics. Subsequently, the terms Archimedean twins and Ar- chimedean circles are presented, as they are closely connected to the Arbelos. In the following part, the reader is introduced to various constructions of Archime- dean circles ordered from oldest to youngest. The thesis acquaints the readers with the construction of the Pappus chain and its construction using circle inversion. The conclusion constitutes of specific problems that arise from the problematics that was dealt with in the text. 1 | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |