Zobrazit minimální záznam

Arbelos
dc.contributor.advisorŠkorpilová, Martina
dc.creatorHorčičková, Klára
dc.date.accessioned2022-04-06T10:53:00Z
dc.date.available2022-04-06T10:53:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152513
dc.description.abstractBakalá ská práce p edstavuje n kolik zajímav˝ch rovinn˝ch útvar a jejich vyuûití p i st edoökolské v˝uce. Úvodní ást textu je v nována p edevöím histo- rickému p vodu pojmu arbelos, jeho definici a základním vlastnostem. Následn jsou prezentovány pojmy Archimédova dvoj ata a Archimédovy kruhy, které jsou s arbelem úzce spjaty. Uvedeny jsou rovn û rozmanité konstrukce Archimédov˝ch kruûnic, které jsou azeny od nejstaröích po nejnov jöí. Práce seznamuje tená e také s Pappov˝m et zcem a s jeho konstrukcí pomocí kruhové inverze. V záv - re né ásti je uvedeno zadání konkrétních úloh, které vycházejí z problematiky prezentované v p edchozím textu. 1cs_CZ
dc.description.abstractThe present bachelor thesis proposes several captivating planar objects and their utilization in high school mathematics education. The introductory part of the text is foremostly dedicated to the origin of the term Arbelos, its definition and general characteristics. Subsequently, the terms Archimedean twins and Ar- chimedean circles are presented, as they are closely connected to the Arbelos. In the following part, the reader is introduced to various constructions of Archime- dean circles ordered from oldest to youngest. The thesis acquaints the readers with the construction of the Pappus chain and its construction using circle inversion. The conclusion constitutes of specific problems that arise from the problematics that was dealt with in the text. 1en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectarbelosen_US
dc.subjectsemicircleen_US
dc.subjectinscribed circleen_US
dc.subjectArchimedean circleen_US
dc.subjectconstructionen_US
dc.subjectarbeloscs_CZ
dc.subjectpůlkružnicecs_CZ
dc.subjectvepsaná kružnicecs_CZ
dc.subjectarchimédovský kruhcs_CZ
dc.subjectkonstrukcecs_CZ
dc.titleArbeloscs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-29
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId221914
dc.title.translatedArbelosen_US
dc.contributor.refereeHalas, Zdeněk
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalá ská práce p edstavuje n kolik zajímav˝ch rovinn˝ch útvar a jejich vyuûití p i st edoökolské v˝uce. Úvodní ást textu je v nována p edevöím histo- rickému p vodu pojmu arbelos, jeho definici a základním vlastnostem. Následn jsou prezentovány pojmy Archimédova dvoj ata a Archimédovy kruhy, které jsou s arbelem úzce spjaty. Uvedeny jsou rovn û rozmanité konstrukce Archimédov˝ch kruûnic, které jsou azeny od nejstaröích po nejnov jöí. Práce seznamuje tená e také s Pappov˝m et zcem a s jeho konstrukcí pomocí kruhové inverze. V záv - re né ásti je uvedeno zadání konkrétních úloh, které vycházejí z problematiky prezentované v p edchozím textu. 1cs_CZ
uk.abstract.enThe present bachelor thesis proposes several captivating planar objects and their utilization in high school mathematics education. The introductory part of the text is foremostly dedicated to the origin of the term Arbelos, its definition and general characteristics. Subsequently, the terms Archimedean twins and Ar- chimedean circles are presented, as they are closely connected to the Arbelos. In the following part, the reader is introduced to various constructions of Archime- dean circles ordered from oldest to youngest. The thesis acquaints the readers with the construction of the Pappus chain and its construction using circle inversion. The conclusion constitutes of specific problems that arise from the problematics that was dealt with in the text. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV