Možnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru
Consumer protection options for one-sided contracting in the financial sector
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152400Identifiers
Study Information System: 233438
Collections
- Kvalifikační práce [13749]
Author
Referee
Liška, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Department of Business Law
Date of defense
29. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Zneužívající ujednání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, samoregulace, informační povinnostKeywords (English)
Unfair terms, unfair commercial practices, consumer protection, self-regulation, information obligationMožnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru Abstrakt Tato rigorózní práce analyzuje problematické prvky jednání spotřebitelů s podnikateli ve finančním sektoru. Téma si autor vybral pro trvalou aktuálnost dané problematiky a možné dopady na každého z nás při uzavírání smluv o finanční službě. Významná nerovnováha smluvních stran přináší rizika zneužití postavení silnější strany a získání nepřiměřené výhody. Právní řád usiluje o částečné vyrovnání této nerovnováhy pomocí právních institutů na ochranu spotřebitele. Zákonodárce se snaží zabránit nežádoucím jevům, k nimž v minulosti docházelo a stále se objevují, a to zásahem do soukromoprávních vztahů kvůli veřejnému zájmu na ochraně spotřebitele. Cílem této práce je poskytnout přehled o dostupných možnostech ochrany spotřebitele a porovnat, které právní instituty jsou pro spotřebitele nejefektivnější. Práce vychází primárně z rozboru textu právních předpisů a odborných publikací, koncepčních dokumentů připravených v rámci Evropské unie, srovnává implementaci evropských směrnic a přístup soudů ve vybraných členských státech při přezkumu zneužívajících ujednání. Dále jsou uvedeny praktické příklady protiprávních situací, k nimž ve finančním sektoru dochází a které byly zjištěny nejen v průběhu praxe autora, ale i při...
Consumer protection options for one-sided contracting in the financial sector Abstract This thesis analyses the problems between consumers and business professionals in the financial sector. The author has chosen this topic because it seriously impacts everyone who intends to sign a contract for financial services. The significant imbalance between the contracting parties brings a risk that the stronger and more informed party will abuse its position to gain a disproportionate advantage. A legal system tries to redress this imbalance through the legal institutes for consumer protection. The law maker seeks to prevent the undesirable events that have occurred in the past and continue to occur by interfering with private law relations because of the public interest in consumer protection. The aim of the thesis is to provide an overview of the available options of consumer protection and to evaluate legal institutes that are the most effective for consumers. The thesis is primarily based on the analysis of the regulations and l legal publications, conceptual documents prepared by the European Union bureaucracy. Furthermore, the analysis presented here, evaluates the implementation and adoption of the European directives and the approach of the courts in selected Member States in the review of unfair terms....