Problematika vyjmenovaných slov ve výuce českého jazyka
Problems of Listed Words in Czech Language Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152309Identifiers
Study Information System: 231825
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Doležalová, Eliška
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vyjmenovaná slova, výukové metody, pravopis, třetí ročník základní školy, analýza učebnic, metoda slovotvorných hnízdKeywords (English)
Listed words, teaching method, spelling, third year of primary school, textbook analysis, the method of word formation groupsDiplomová práce je zaměřena na problematiku vyučování vyjmenovaných slov v hodinách českého jazyka. Hlavním cílem práce bylo najít co nejefektivnější metodu výuky vyjmenovaných slov ve 3. ročníku základní školy. Teoretická část popisuje postavení vyjmenovaných slov v českém jazyce a zkoumá úskalí při jejich vyučování. Součástí teoretické části je také analýza učebnic českého jazyka pro třetí ročník základní školy. V závěru teoretické části vyhledávám jiné vyučovací metody vyjmenovaných slov, které by se daly ve výuce použít. V praktické části vytvářím materiály pro výuku vyjmenovaných slov zvolenou výukovou metodou (metoda slovotvorných hnízd) a následně tuto metodu ověřuji v praxi. Pro výzkumné šetření jsem zvolila kvalitativní metodu, a to akční učitelský výzkum. Se skupinou 6 žáků jsem se věnovala výuce vyjmenovaných slov metodou slovotvorných hnízd a následně porovnala svou výzkumnou skupinu se zbytkem třídy, který se učil tradiční metodou. Na závěr jsem obě skupiny otestovala. Ze závěrečného testu vyplynulo, že metoda slovotvorných hnízd je účinnější než metoda tradiční. Klíčová slova Vyjmenovaná slova, výukové metody, pravopis, třetí ročník základní školy, analýza učebnic, metoda slovotvorných hnízd
The diploma thesis is focused on problems of listed words in czech language teaching. The main aim of the thesis was to found the most effective method of listed words teaching in a third year of primary school. Theoretical part describes the position of listed words in Czech language and it search a pitfalls during the listed words teaching. The component of a teoretical part is also an analysis of Czech language textbooks for the third year of primary school. In the end of a theoretical part I was founding the other methods of listed words teaching which can be used in teaching. In practical part i was creating a materials for listed words teaching by selected teaching method (the method of word formation groups) and than i was verifying this method in a practical using. For the research investigation i selected qualitated method an action teaching research. With a group of six students i studyied by the method of word formation groups and than i compare them with rest of a class, which was teaching by traditional method of teaching. In conclusion of a diploma thesis i tested the both groups. In a final test i founded out, that the method of word formation groups is more effective than the tradiotional method. Keywords Listed words, teaching method, spelling, third year of primary school,...