Vývoj verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem
The development of verbal and non-verbal communication of a child with Down syndrome
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151518Identifiers
Study Information System: 194093
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Slančová, Daniela
Nováková Schöffelová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Foreign Language Teaching
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Downův syndrom|jazyk|verbální komunikace|neverbální komunikace|intelektové postižení|bilingvismusKeywords (English)
Down syndrome|Language|Verbal Communication|Non-verbal Communication|Intellectual Disability|BilingualismKLÍČOVÁ SLOVA Downův syndrom, jazyk, verbální komunikace, neverbální komunikace, intelektové postižení, bilingvismus Homolková, Kamila (2021). Vývoj verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem [disertační práce]. Univerzita Karlova (Praha, Česká republika), Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. ABSTRAKT Disertační práce se zaměřuje na vývoj verbální a neverbální komunikace u dítěte s Downovým syndromem. Jejím cílem je analyzovat, jak osvojování jazyka u tohoto netypicky se vyvíjejícího dítěte probíhalo (a probíhá) a na tomto základě, včetně poznatků z odborné literatury, popsat komunikační specifika této populace. Pozorováno je osvojování jednotlivých jazykových rovin, sémantiky, porozumění, pragmatiky a neverbálních projevů. Součástí výzkumu je také analýza bilingvní (česko-německé) situace chlapce. Hlavní metodou je longitudinální pozorování raného komunikačního chování dítěte (od 24 do 48 měsíců věku) a analýza videonahrávek, využívány jsou také rodičovské deníky.
KEY WORDS Down syndrome, Language, Verbal Communication, Non-verbal Communication, Intellectual Disability, Bilingualism Homolková, Kamila (2021). Process of Verbal and Nonverbal Communication of a Child with Down Syndrome [dissertation thesis]. Charles University (Prague, Czech Republic), Faculty of Arts, Institute of Czech Language and Theory of Communication. ABSTRACT This dissertation thesis focuses on the process of development of verbal and nonverbal communication of a child with the Down syndrome. Its goal is to analyse, how language and speech are acquired in this atypically developing child, and on this base, supported by findings from previous published research, to describe the acquisition of all language levels - semantics, comprehension, pragmatics, and nonverbal means of communication. One part of this thesis is formed by an analysis of the bilingual (Czech and German) situation of the child. The main method employed is a longitudinal observation of early communication behaviour of the child (in the age from 24 to 48 months) and an analysis of video recordings; the parents' diaries are used as well.