Konstrukce důvěry v mediálním diskurzu
Trust construction in media discourse
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151445Identifiers
Study Information System: 193057
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
média, důvěra, studia důvěry, mediální diskurz, důvěra v média, fragmentarizace, dezinformace, Parlamentní listy, ontologické bezpečí, sociální nerovnostKeywords (English)
media, trust, trust studies, media discourse, trust in media, fragmentarization, disinformation, Parlamentní listy, ontological security, social inequalityDůvěra veřejnosti ve společnost i média klesá. Mediální transformace, nová média a sociální sítě ukazují na pokračující proměnu postmoderní společnosti, která akcelerovala erozi důvěry. Fragmentarizace a sociální nerovnosti zásadně ovlivňují řád dnešního světa a to i skrze média. V práci se zaměřuji na to, jakým způsobem vzniká důvěra či nedůvěra v médiích a mediálním diskurzu, jaký je vztah médií a důvěry, jak se prolínají a vzájemně ovlivňují. Popisuji koncept důvěry od historie k současnosti, jeho význam a principy konstrukce v mediálním diskurzu. V případové studii přináším konkrétní ukázku mediace (ne)důvěry a její konstrukce na zobrazování Parlamentních listů a tématu dezinformací v mainstreamových médiích. Na základě analýzy popisuji, jaké společenské produkty mediace nedůvěry přináší a jaký by mohla mít vývoj v budoucnu. Zaměřuji se také na sociální nerovnosti, jako významnou z příčin eroze důvěry společnosti, důvěry v média a ontologického bezpečí.
Public trust in the social system and media is falling. Media transformation, new media and social networks point to developments in postmodern societies which have accelerated trust erosion. Fragmentarization and social inequality fundamentally influence the order of today's world, even through the media. I focus in this work on how the trust or distrust in media and media discourse is constructed, what the relationship is between media and trust, how they intertwine and interact with each other. I describe the trust concept from its past history to the present, its meaning and principles of construction in media discourse. I highlight in a case study a concrete mediation of (dis)trust and its construction in the media coverage of the Czech alternative website Parlamentí listy as well as the topic of disinformation in the mainstream media. Based on this analysis, I also describe which social products the mistrust mediation brings and what the future development looks like. I also focus on social inequality as a significant cause of trust erosion, confidence in the media and also ontological security.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...