Komunikativní oblast turistiky - typologie textů, komunikativní strategie a jazykové prostředky. Didaktické využití
The communicative sphere of tourism - text typology, communicative strategies and linguistic means. Didactic use
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15087Identifiers
Study Information System: 27704
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Špaček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
27. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zaměřuje na textový rozbor tištěného turistického průvodce a jeho možné využití v cizojazyčné výuce francouzského jazyka. Práce je rozdělena do tří oddílů. První se věnuje zařazení tištěného turistického průvodce do komunikativní oblasti turistiky. Nejdříve se zabývá oblastí turistiky obecně, posléze komunikativní oblastí turistiky, komunikativní situací, která v ní nastává, a jejími psanými komunikáty - turistickými materiály, jež jsou rozděleny na propagační a informační. Nakonec se práce v prvním oddíle věnuje popisu turistického průvodce, tematicky vymezuje typy textů, jež se v něm objevují, a popisuje jeho obsahovou náplň i formální aspekty. Představuje v textu užívané slohové postupy a jejich jazykové prostředky, dále pak napříč jdoucí tendence textu k textové kondenzaci a koherenci. Druhý oddíl je věnován rozboru konkrétních textů turistických průvodců. Nejdříve jsou popsány turistické průvodce, z nichž bylo vybrány texty k analýze, zejména z pohledu modelového adresáta, tedy jakému typu turisty jsou určeny. Poté jsou postupně rozebrány tři texty, vždy představující jiný tematicky vymezený typ textu, a to vždy po nejazykové i jazykové stránce. Po jazykové stránce rozebíráme vždy jednotlivé slohové postupy na základě užitých jazykových prostředků. Nakonec tohoto oddílu je zařazen...
The thesis focuses on a text analysis of a printed tourist guide and its potential possibilities of didactic use in French foreign language education. The thesis is divided into three sections. The first part deals with the submission of a printed tourist guide to the communicative sphere of tourism. It is first concerned with the sphere of tourism in general (to explain important terms such as the type of tourists or the tourist image). It then deals with the communicative sphere of tourism, its communicative situation and the written messages - tourist materials, which are divided between advertising and informational ones. Finally, it describes the printed tourist guide, its content and form, and presents a text typology based thematically. It shows stylistic procedures used in the text and their linguistic means, and also the tendencies a text has on text condensation and its coherence. The second section goes into the analysis of concrete texts of tourist guides. First of all, it deals with a description of the tourist guides from which the concrete texts were derived, especially from the point of view of a model addressee, i.e. what kind of tourist the texts are targeted to. Then three texts, each of them being the representative of a different text type based thematically, are analysed, from the...