Videogames and ecological thinking: player's perspective
Videohry a ekologické myšlení: perspektiva hráčů
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150667Identifikátory
SIS: 229987
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Javora, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Fonetika - Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
23. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
videohry|environmentální problémy|ekologie|reflexe|klimatická krize|klimatická změnaKlíčová slova (anglicky)
video games|environmental issues|ecology|reflection|climate change|climate crisisDosavadní výzkum navrhuje, že mainstreamové videohry, které nejsou zvláště navrženy pro reflexi nebo přesvědčení, mohou mít potenciál implicitně podporovat reflexi o otázkách životního prostředí a ekologii. Někteří vývojáři her tento potenciál také diskutují. Soubor těchto prací z velké části buď nezahrnuje hráčskou perspektivu v podněcování reflexe, nebo pouze zmiňuje její možné zahrnutí do budoucích studií. Cílem této práce je upozornit na potřebu zkoumat tento navrhovaný potenciál mainstreamových videohier očima těch, kteří mají na tyto environmentální podněty reagovat - očima samotných hráčů. Předkládaná práce navazuje na předchozí výzkum v této oblasti a na studie procesu reflexe ve videohrách. Součástí výzkumu byly hloubkové rozhovory s 11 účastníky o 5 různých mainstreamových videohrách. Jejich obsah a struktura byla analyzována pro společná témata. Tyto vybrané videohry byly: Red Dead Redemption II, Death Stranding, Horizon: Zero Dawn, Frostpunk a Cities: Skylines. Výsledky výzkumu poukazují na vysokou variabilitu hráčských odpovědí a postojů k navrhovaným podněcujícím faktorům klimatické reflexe v těchto videohrách. Kromě toho analýza zdůraznila ty faktory, které přispívají nebo narušují proces reflexe, která je často doprovázena obecnou tendencí propojovat danou videohru se známou realitou. Tato...
Recent academic work proposes that mainstream video games, which are not specifically designed for reflection or persuasion, can have a potential to implicitly encourage reflection on environmental issues and ecology. Some game developers have also echoed this view. Much of this work either does not include a player perspective in the reflection triggering, or mentions its possible inclusion in future studies. The aim of this thesis is to investigate this proposed potential of mainstream video games through the eyes of those who are to receive the environmental message of such videogames - the players. The present thesis builds on previous research in this area as well as on studies of the process of reflection in video games. In-depth interviews with 11 participants about 5 different mainstream videogames were conducted and their content and structure analysed for common themes. The selected videogames were: Red Dead Redemption II, Death Stranding, Horizon: Zero Dawn, Frostpunk and Cities: Skylines. The results point towards a high variability in the player's responses and attitudes towards the proposed climate reflection triggers in these video games. In addition, the analysis highlighted those factors which contribute to or interfere with the process of reflection, which is often accompanied by the...