Vztah práce k Diově řádu v Hésiodových Pracích a dnech
The Relation of Work to Zeus' World Order in Hesiod's Works and Days
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150593Identifiers
Study Information System: 216604
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Souček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy - Ancient Greek Studies
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Hésiodos|starořecká epická poezie|didaktická literatura|práce|etika|ZeusKeywords (English)
Hesiod|ancient Greek epics|didactic literature|work|ethics|Zeus(česky) V předkládané diplomové práci zkoumáme etiku práce ve světě, jak jej popisuje starořecký básník Hésiodos ve svém didaktickém eposu Práce a dny. V první části práce (kapitoly 1 a 2) vycházíme z teze, že Hésiodova etika je zakotvena v konkrétní situaci, v níž se jako boiótský hospodář nacházel během svého sporu se svým bratrem Persem. V další části nejprve analyzujeme tři hlavní mýty, uvedené v Pracích a dnech, a dáváme význam práce do kontextu Hésiodova náboženského a ideologického pohledu na svět, jak je vyjádřen v jeho díle (kapitola 3), následně doplňujeme svou analýzu o obecnější reflexi práce, námahy, odpočinku, dobra a zla (kapitola 4). V závěru konečně odpovídáme na otázku, jaké místo zaujímá práce ve světovém řádu, určovaném Diovou vůlí.
(in English) The presented thesis is dealing with the ethics of work in the world as described by ancient Greek poet Hesiod in his famous didactic epos Works and Days. In the first part of the thesis (chapters 1 and 2), it is assumed that Hesiod's ethics are anchored in a particular situation, in which he, as a Boeotian farmer, found himself due to his dispute with his brother Perses. In the next part, firstly three major myths in the Works and Days are analyzed and the importance of work is set in a wider context of Hesiod's religious and ideological beliefs (chapter 3); subsequently our analysis is supplemented by a broader reflection of work, exertion, recreation, good and evil (chapter 4). In conclusion we finally try to answer the question of the place of work in the world order as determined by Zeus' will.