Josef Mysliveček: L'olimpiade (Analytická sonda)
Josef Mysliveček: L'olimpiade (Analytical probe)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150232Identifiers
Study Information System: 234016
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
opera seria|hudební analýza|dramaturgie|L'olimpiade|Josef Mysliveček|18. stoletíKeywords (English)
opera seria|18th century|musical analysis|dramaturgy|Josef Mysliveček|L'olimpiadeTématem bakalářské práce je opera L'olimpiade skladatele českého původu Josefa Myslivečka. Po uvedení základních historických informací o žánru italské opery seria 18. století a autorovi je pojednána celková podoba opery L'olimpiade se zaměřením na dramaturgii a charakteristiku jednotlivých sólových čísel. Myslivečkova kompoziční práce je dále detailněji rozebrána v analýze árie Se cerca, se dice, textové i hudební. Pomocí srovnávací analýzy Myslivečkovy árie a dvou zhudebnění stejnojmenného kusu Niccola Piccinniho a Domenica Cimarosy je následně představen přístup jednotlivých autorů k árii, jejich přispění a originalita. Klíčová slova Josef Mysliveček, L'olimpiade, opera seria, 18. století, hudební analýza, dramaturgie
The topic of this bachelor thesis is the opera L'olimpiade composed by Josef Mysliveček, the author of Czech origin. Firstly, it presents essential historical information about the genre of Italian opera seria of 18th century and introduces the author. Then, the overall form of the opera L'olimpiade is discussed with focus on the dramaturgy and characteristics of individual solo numbers. Mysliveček's compositional work is further examined in more detail in the textual as well as musical analysis of the aria Se cerca, se dice. With the help of a comparative analysis of Mysliveček's aria and two settings of the same piece by Niccolò Piccinni and Domenico Cimarosa, the approach of individual authors to the aria together with their contribution and originality is finally presented. Key words Josef Mysliveček, L'olimpiade, opera seria, 18th century, musical analysis, dramaturgy