Zobrazit minimální záznam

Duální teorie mysli v boji proti falešným zprávám
dc.contributor.advisorChytilová, Julie
dc.creatorHarutyunyan, Mikayel
dc.date.accessioned2022-04-14T17:29:48Z
dc.date.available2022-04-14T17:29:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150228
dc.description.abstractThe phenomenon of "fake news", or misleading online content, is increasingly worrisome due to its large-scale socio-economic impact. Researchers and practitioners attempted to understand what drives the virality and believability of fake news and how to reduce its influence. This research aims to shed light on these questions. Building upon a theoretical account positing that people share fake news because they simply fail to engage in deliberate thinking, we designed an accuracy prompt intervention to encourage people to think effortfully. In a pre-registered study conducted via Prolific (N = 520), we find limited evidence supporting accuracy prompts stylized as warning labels, but only for increasing sharing discernment in true, not fake news. The veracity of news articles does not impact sharing intentions, despite having a sizeable effect on accuracy judgments. This and other findings support the dual processing theory of cognition in the context of fake news. Predispositions towards more intuitive thinking increased belief in fake news and higher distrust in true news. Conversely, a better ability to engage in effortful thinking increases truth discernment. In addition, confirmation bias decreases truth discernment and increases sharing intentions. Politically concordant true headlines are...en_US
dc.description.abstract"Fake news" neboli zavádějící či nepravdivý online obsah je fenomén, který je znepokojivý svým potenciálním socio-ekonomickým dopadem. Výzkumníci a praktici se pokoušeli porozumět, co pohání důvěryhodnost a šíření "fake news" a jak mohou omezit vliv "fake news" - tato práce si klade stejný cíl. Prace staví na teorii, která předpokládá, že lidé sdílejí "fake news", protože nedostatečně zapojují rozvážné přemýšlení. Nadesignovali jsme "accuracy prompt" intervenci, která podporuje rozvážné přemýšlení. V předregistrované studii realizované na platformě Prolific (N = 520) jsme našli omezené důkazy podporující "accuracy prompts" intervence, které jsou stylizované jako "výstražné nálepky", ale pouze pro omezení šíření pravdivých zpráv, nikoliv však "fake news". Pravdivost zpráv neovlivňuje záměr sdílení navzdory efektu na úsudky posuzující pravdivost. Tato a další zjištění podporují kognitivní teorii duálního zpracovávání v kontextu "fake news". Predispozice k intuitivnímu přemýšlení zvyšují víru ve "fake news" a snižují věrohodnost pravdivých zpráv. Naopak zvýšená schopnost rozvážného přemýšlení zvyšuje rozlišení pravdivých zpráv. Konfirmační zkreslení pak snižuje rozlišení pravdivých zpráv a zvyšuje záměry sdílení zpráv. Politicky konkordantní pravdivé zprávy jsou více důvěryhodné a sdílené, ale efekt...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectduální zpracovánícs_CZ
dc.subjectmodel pravděpodobnosti zpracovánícs_CZ
dc.subjectfalešné zprávycs_CZ
dc.subjectrozhodovánícs_CZ
dc.subjectbehaviorální ekonomiecs_CZ
dc.subjectbehaviorální experimentcs_CZ
dc.subjectdual processingen_US
dc.subjectelaboration likelihood modelen_US
dc.subjectfake newsen_US
dc.subjectdecision makingen_US
dc.subjectbehavioral economicsen_US
dc.subjectbehavioral experimenten_US
dc.titleFighting Fake News with Accuracy: Dual Processing Perspectiveen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-15
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId213910
dc.title.translatedDuální teorie mysli v boji proti falešným zprávámcs_CZ
dc.contributor.refereeČervinka, Michal
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs"Fake news" neboli zavádějící či nepravdivý online obsah je fenomén, který je znepokojivý svým potenciálním socio-ekonomickým dopadem. Výzkumníci a praktici se pokoušeli porozumět, co pohání důvěryhodnost a šíření "fake news" a jak mohou omezit vliv "fake news" - tato práce si klade stejný cíl. Prace staví na teorii, která předpokládá, že lidé sdílejí "fake news", protože nedostatečně zapojují rozvážné přemýšlení. Nadesignovali jsme "accuracy prompt" intervenci, která podporuje rozvážné přemýšlení. V předregistrované studii realizované na platformě Prolific (N = 520) jsme našli omezené důkazy podporující "accuracy prompts" intervence, které jsou stylizované jako "výstražné nálepky", ale pouze pro omezení šíření pravdivých zpráv, nikoliv však "fake news". Pravdivost zpráv neovlivňuje záměr sdílení navzdory efektu na úsudky posuzující pravdivost. Tato a další zjištění podporují kognitivní teorii duálního zpracovávání v kontextu "fake news". Predispozice k intuitivnímu přemýšlení zvyšují víru ve "fake news" a snižují věrohodnost pravdivých zpráv. Naopak zvýšená schopnost rozvážného přemýšlení zvyšuje rozlišení pravdivých zpráv. Konfirmační zkreslení pak snižuje rozlišení pravdivých zpráv a zvyšuje záměry sdílení zpráv. Politicky konkordantní pravdivé zprávy jsou více důvěryhodné a sdílené, ale efekt...cs_CZ
uk.abstract.enThe phenomenon of "fake news", or misleading online content, is increasingly worrisome due to its large-scale socio-economic impact. Researchers and practitioners attempted to understand what drives the virality and believability of fake news and how to reduce its influence. This research aims to shed light on these questions. Building upon a theoretical account positing that people share fake news because they simply fail to engage in deliberate thinking, we designed an accuracy prompt intervention to encourage people to think effortfully. In a pre-registered study conducted via Prolific (N = 520), we find limited evidence supporting accuracy prompts stylized as warning labels, but only for increasing sharing discernment in true, not fake news. The veracity of news articles does not impact sharing intentions, despite having a sizeable effect on accuracy judgments. This and other findings support the dual processing theory of cognition in the context of fake news. Predispositions towards more intuitive thinking increased belief in fake news and higher distrust in true news. Conversely, a better ability to engage in effortful thinking increases truth discernment. In addition, confirmation bias decreases truth discernment and increases sharing intentions. Politically concordant true headlines are...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV