Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Teachers approaches to Roma students in primary school education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149217Identifiers
Study Information System: 227005
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
základní škola|Romský žák|sociální vyloučení|inkluzivní vzdělávání|sociální komunikace|sociální interakce|vzdělávání RomůKeywords (English)
primary school|Roma student|social exclusion|inclusive education|social communication|social interaction|education of RomaCílem práce bude zjistit, zda přístupy učitelů k romským žákům odpovídají principům inkluzivního vzdělávání, zejména v otázce rovného přístupu ke vzdělání. V teoretické části bude věnována pozornost analýze vzdělávání romských žáků v České republice a jeho hlavním problémům, dále pak otázce inkluze, jejím možnostem a limitům. Pozornost bude také věnována vymezení interakce učitel-žák v procesu výuky. V empirické části bude provedeno šetření formou dotazníku, které se na základě explorativních technik pokusí zjistit, zda existují specifika interakcí učitelů směrem k romským žákům ve srovnání s žáky majority.
The goal will be to find out if teacher approaches to Roma students comply with the principles of inclusive education, mostly in question of equal access to education. In the teoretical part attention will be paid on education of Roma students in Czech republic and the biggest problems of it, than the question of inclusion, its possibilities and limites. Attention will be paid also on delimination of interaction teacher-student in the teaching proces. In the empirical part an investigation will be carried out in the form of a questionnaire witch based on exploratory techniques will try to find out if there are specifics of teacher interactions to Roma students compared with students of majority.