Zobrazit minimální záznam

Love, death, and writing: The Sufferings of XYZ
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorMusil, Jan
dc.date.accessioned2022-04-12T08:12:23Z
dc.date.available2022-04-12T08:12:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148204
dc.description.abstractDiplomová práce Láska, smrt a psaní: Utrpení XYZ se zabývá intertextuálním vztahem Utrpení mladého Werthera Johanna Wolfganga Goetha, vydaného poprvé v roce 1774, a Utrpení knížete Sternenhocha Ladislava Klímy z roku 1928. Ten zůstal v době vzniku druhého textu bez povšimnutí. Přitom obě knihy spojují témata i narativní strategie. Přítomnost milované osoby je suplementována psaním a její tělo je nahrazeno simulakrem. Zatímco Goethe utrpení lásky estetizuje v návaznosti na sentimentální tradici epistolárního románu, Klíma je ve svém palimpsestu v manýristických intencích transformuje směrem ke grotesce a s využitím excesivní tělesnosti paroduje. V obou případech ovšem psaní milujících - práce, ale i vynalézání paměti - slouží jako doklad, konstruované fantasma jejich lásky, které jediné přežije smrt svého autora a dochová svědectví o citu pro čtenáře. Práce je rozdělena na dvě části. V první části nazvané Konvergence se ukazují explicitní i implicitní vztahy mezi analyzovanými texty. Druhá část nazvaná Divergence zasazuje texty do širších souvislostí a nachází jejich situovanost na osách několika relevantních teoretických pojmů, jako jsou fantastika, gotika či manýrismus. KLÍČOVÁ SLOVA psaní, láska, smrt, utrpení, intertextualita, fantastika, gotika, manýrismus, Johann Wolfgang Goethe, Werther,...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis investigates the intertextual links between The Sufferings of Young Werther by Johann Wolfgang Goethe, which was published originally in 1774, and Utrpení knížete Sternenhocha (The Sufferings of Prince Sternenhoch) by Ladislav Klíma. Their affinities remained unnoticed when the latter text was published for the first time in 1928, although the texts share topics as well as narrative strategies. In both texts, the presence of the beloved person is suplemented by writing, their bodies by a simulacrum. Goethe aestheticises the love suffering drawing on the sentimental tradition of the epistolary novel, whereas Klíma transforms it in his palimpsest employing manneristic techniques and parodies it by excessively thematising the body. In both cases is the writing of the heroes - work, but also fabrication of memory - works as an evidence and a constructed phantasm of their love, the only thing that survives its author in order to preserve the testimony of the love for the reader. The thesis is divided into two parts. The first part, called Convergence, show explicit as well as implicit links between the analysed texts. The second, called Divergence, contextualises both texts to find their position within several relevant theoretical categories, such as the fantastic, the gothic and mannerism....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectwriting|love|death|suffering|intertextuality|the fantastic|the gothic|mannerism|Johann Wolfgang Goethe|Werther|Ladislav Klíma|Sternenhochen_US
dc.subjectpsaní|láska|smrt|utrpení|intertextualita|fantastika|gotika|manýrismus|Johann Wolfgang Goethe|Werther|Ladislav Klíma|Sternenhochcs_CZ
dc.titleLáska, smrt a psaní: Utrpení XYZcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId234196
dc.title.translatedLove, death, and writing: The Sufferings of XYZen_US
dc.contributor.refereeŠebek, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Láska, smrt a psaní: Utrpení XYZ se zabývá intertextuálním vztahem Utrpení mladého Werthera Johanna Wolfganga Goetha, vydaného poprvé v roce 1774, a Utrpení knížete Sternenhocha Ladislava Klímy z roku 1928. Ten zůstal v době vzniku druhého textu bez povšimnutí. Přitom obě knihy spojují témata i narativní strategie. Přítomnost milované osoby je suplementována psaním a její tělo je nahrazeno simulakrem. Zatímco Goethe utrpení lásky estetizuje v návaznosti na sentimentální tradici epistolárního románu, Klíma je ve svém palimpsestu v manýristických intencích transformuje směrem ke grotesce a s využitím excesivní tělesnosti paroduje. V obou případech ovšem psaní milujících - práce, ale i vynalézání paměti - slouží jako doklad, konstruované fantasma jejich lásky, které jediné přežije smrt svého autora a dochová svědectví o citu pro čtenáře. Práce je rozdělena na dvě části. V první části nazvané Konvergence se ukazují explicitní i implicitní vztahy mezi analyzovanými texty. Druhá část nazvaná Divergence zasazuje texty do širších souvislostí a nachází jejich situovanost na osách několika relevantních teoretických pojmů, jako jsou fantastika, gotika či manýrismus. KLÍČOVÁ SLOVA psaní, láska, smrt, utrpení, intertextualita, fantastika, gotika, manýrismus, Johann Wolfgang Goethe, Werther,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis investigates the intertextual links between The Sufferings of Young Werther by Johann Wolfgang Goethe, which was published originally in 1774, and Utrpení knížete Sternenhocha (The Sufferings of Prince Sternenhoch) by Ladislav Klíma. Their affinities remained unnoticed when the latter text was published for the first time in 1928, although the texts share topics as well as narrative strategies. In both texts, the presence of the beloved person is suplemented by writing, their bodies by a simulacrum. Goethe aestheticises the love suffering drawing on the sentimental tradition of the epistolary novel, whereas Klíma transforms it in his palimpsest employing manneristic techniques and parodies it by excessively thematising the body. In both cases is the writing of the heroes - work, but also fabrication of memory - works as an evidence and a constructed phantasm of their love, the only thing that survives its author in order to preserve the testimony of the love for the reader. The thesis is divided into two parts. The first part, called Convergence, show explicit as well as implicit links between the analysed texts. The second, called Divergence, contextualises both texts to find their position within several relevant theoretical categories, such as the fantastic, the gothic and mannerism....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV