Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově
Creative use of digital technologies in literary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148124Identifiers
Study Information System: 233282
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Králíková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
digitální technologie|digitální aplikace|digitální vzdělávací zdroje|distanční výuka|didaktická interpretace|metodika|kreativní přístup|literární výchovaKeywords (English)
digital technology|digital application|digital educational resources|distance learning|didactic interpretation|educational methodology|creative approach|literary educationDigitální aplikace mohou sloužit jako prostředek zatraktivnění obsahu literární výchovy i jako nástroj k rozvíjení kompetencí, kreativity a flexibilního myšlení žáků. Cílem této převážně prakticky zaměřené práce je prozkoumání didaktického potenciálu vybraných digitálních aplikací v literární výchově a literární komunikaci. V teoretické části nejprve představujeme jednak oborová východiska naší práce, jednak také dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, včetně hlavních příležitostí a rizik, které tyto technologie mohou do edukačního prostředí přinášet. Praktická, rozsáhlejší část obsahuje popis vybraných konkrétních digitálních aplikací vhodných pro využití v hodinách literární výchovy, u nichž hodnotíme jednak jejich didaktický potenciál, jednak nároky na digitálněkompetenční úroveň uživatele-pedagoga. Součástí práce je rovněž vytvoření vlastních digitálních zdrojů včetně vzorových metodik.
Digital applications may serve as tools for making the content of literary education more attractive and for developing pupils' competences, creativity and flexible thinking. Therefore, the aim of this mainly practically oriented work is to explore the didactic potential of selected digital applications in literary education and literary communication. In the theoretical part, we first present both the disciplinary background of our work and the existing knowledge on the use of digital technologies in education, including the main opportunities and risks that these technologies can bring to the educational environment. The practical, more extensive part contains a description of selected specific digital applications suitable for use in literary education classes, for which we evaluate both their didactic potential and the demands on the digital competence level of the user-educator. Finally, the creation of our own digital resources with sample methodologies is also included in the thesis.