Úprava odborného zacházení ve věznici pro mladistvé a její vliv na převýchovu pachatelů juvenilní delikvence
The regulation of professional treatment in juvenile prison and its impact on the re-education of juvenile delinquents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148057Identifiers
Study Information System: 222949
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
delikvence|kriminogenní rizika|mladiství|narušený jedinec|pedagogika|penitenciární pedagogika|penologie|program zacházení|resocializace|resocializační pedagogika|sociální pedagogika|socializace|vězeňstvíKeywords (English)
delinquency|risk factors|juvenile|disturbed individual|pedagogy|penitentiar pedagogy|penology|treatment programme|resocialisation|resocialisation pedagogy|social pedagogy|socialisation|prison(česky) Hlavním cílem diplomové práce, která má teoreticko-empirický charakter, bylo zjistit, jak je s využitím sociálně pedagogických metod vhodné dále rozvíjet odborné zacházení ve věznici pro mladistvé. Obecná část shrnuje deskriptivně analytické poznatky a širší souvislosti vztahující se k odbornému zacházení ve věznici pro mladistvé. V empirické části je prezentován výzkum, který měl vlastní ad hoc vytvořený design, spočívající v přípravě a následné realizaci pedagogického experimentu a v ověření jeho výsledků prostřednictvím ověřovací studie provedené kombinací subjektivních hodnocení získaných technikou strukturovaných rozhovorů s mladistvými odsouzenými, odbornými zaměstnanci, vedoucími zaměstnanci a dále objektivně zjištěných statistických dat o četnosti prokázaných případů fyzického násilí ze strany mladistvých odsouzených před a po realizaci experimentu. Výsledkem výzkumu je zjištění, že modifikace odborného zacházení v oblastech úpravy prostředí, režimu, přímého výchovného působení, využití vztahu a osobního příkladu a využití vlivu skupiny jsou přínosné a realizovatelné. Výstupem výzkumu je také souhrn konkrétních doporučení pro modifikaci odborného zacházení s cílem zvýšit efektivitu odborného zacházení a snížit negativní projevy narušené mládeže v průběhu výkonu trestního opatření...
(in English): The main objective of the diploma thesis, which has a theoretical-empirical character, was to find out how appropriate it is to further develop professional treatment in juvenile prison using socio-pedagogical methods. The general section summarizes descriptively the analytical findings and the broader contexts related to professional treatment in juvenile prison. The empirical part presents research that had an ad hoc design, consisting of the design and subsequent implementation of a pedagogical experiment and the verification of its results through a verification study conducted by combining subjective evaluations obtained by the technique of structured interviews with juvenile convicts, professional staff, managers and objectively determined statistical data on the frequency of proven cases of physical violence by juvenile convicts before and after the experiment. The result of the research is the finding that modifications of professional treatment in the areas of environmental regulation, regime, direct educational activity, use of relationships and personal examples and the use of the group's influence are beneficial and feasible. The output of the research is also a summary of specific recommendations for the modification of professional treatment to increase the effectiveness...