Úprava odborného zacházení ve věznici pro mladistvé a její vliv na převýchovu pachatelů juvenilní delikvence
The regulation of professional treatment in juvenile prison and its impact on the re-education of juvenile delinquents
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148057Identifikátory
SIS: 222949
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
delikvence|kriminogenní rizika|mladiství|narušený jedinec|pedagogika|penitenciární pedagogika|penologie|program zacházení|resocializace|resocializační pedagogika|sociální pedagogika|socializace|vězeňstvíKlíčová slova (anglicky)
delinquency|risk factors|juvenile|disturbed individual|pedagogy|penitentiar pedagogy|penology|treatment programme|resocialisation|resocialisation pedagogy|social pedagogy|socialisation|prison(česky) Hlavním cílem diplomové práce, která má teoreticko-empirický charakter, bylo zjistit, jak je s využitím sociálně pedagogických metod vhodné dále rozvíjet odborné zacházení ve věznici pro mladistvé. Obecná část shrnuje deskriptivně analytické poznatky a širší souvislosti vztahující se k odbornému zacházení ve věznici pro mladistvé. V empirické části je prezentován výzkum, který měl vlastní ad hoc vytvořený design, spočívající v přípravě a následné realizaci pedagogického experimentu a v ověření jeho výsledků prostřednictvím ověřovací studie provedené kombinací subjektivních hodnocení získaných technikou strukturovaných rozhovorů s mladistvými odsouzenými, odbornými zaměstnanci, vedoucími zaměstnanci a dále objektivně zjištěných statistických dat o četnosti prokázaných případů fyzického násilí ze strany mladistvých odsouzených před a po realizaci experimentu. Výsledkem výzkumu je zjištění, že modifikace odborného zacházení v oblastech úpravy prostředí, režimu, přímého výchovného působení, využití vztahu a osobního příkladu a využití vlivu skupiny jsou přínosné a realizovatelné. Výstupem výzkumu je také souhrn konkrétních doporučení pro modifikaci odborného zacházení s cílem zvýšit efektivitu odborného zacházení a snížit negativní projevy narušené mládeže v průběhu výkonu trestního opatření...
(in English): The main objective of the diploma thesis, which has a theoretical-empirical character, was to find out how appropriate it is to further develop professional treatment in juvenile prison using socio-pedagogical methods. The general section summarizes descriptively the analytical findings and the broader contexts related to professional treatment in juvenile prison. The empirical part presents research that had an ad hoc design, consisting of the design and subsequent implementation of a pedagogical experiment and the verification of its results through a verification study conducted by combining subjective evaluations obtained by the technique of structured interviews with juvenile convicts, professional staff, managers and objectively determined statistical data on the frequency of proven cases of physical violence by juvenile convicts before and after the experiment. The result of the research is the finding that modifications of professional treatment in the areas of environmental regulation, regime, direct educational activity, use of relationships and personal examples and the use of the group's influence are beneficial and feasible. The output of the research is also a summary of specific recommendations for the modification of professional treatment to increase the effectiveness...