Zobrazit minimální záznam

The concept of aspect-seeing and its application in metaphor theory
dc.contributor.advisorKubalík, Štěpán
dc.creatorWaloschek, Jonáš
dc.date.accessioned2022-04-12T09:20:01Z
dc.date.available2022-04-12T09:20:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148040
dc.description.abstractDiplomová práce nabízí jistý vhled do vývoje uvažování o metafoře a sleduje roli, jakou jednotlivé teorie přisuzují konceptu podobnosti a představivosti. Běžné vymezení metafory jako obrazného pojmenování, které se zakládá na podobnosti, se totiž na půdě analytické filozofie nesetkává s úspěchem. V prvním kroku dospějeme ke zpochybnění všech tří předpokladů, které jsou v takovémto pojetí metafory obsaženy, tedy předpokladu, že jsou metafory nutně obraznými, že se jedná o typ pojmenování a že se metafory zakládají na principu podobnosti. Ve druhém kroku bude představena teorie, která se podíl obraznosti pokouší obhájit. Autorem této teorie je americký myslitel Marcus Hester, který originálním způsobem vytěžuje Wittgensteinův pojem aspektového vidění a jehož příspěvku si cení především francouzský filozof Paul Ricoeur. V práci bude sledován způsob, jakým Hester zachází s původně Wittgensteinovým pojmem a do jaké míry je tento způsob ve vztahu k interpretacím Wittgensteina adekvátní. Navzdory četným nedostatkům Hesterovy teorie bude závěr práce věnován jisté obhajobě explanačního potenciálu jeho nápadu.cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis offers an outline of the progression of thinking about metaphor and at the same time follows the role that particular theories attribute to the concept of similarity and imagination. The common definition of metaphor as a figurative name, which is based on similarity, a conception which can be traced back to Aristotle, became a target of criticism and refutation in the works of analytical philosophy. In the first step, we will see how all of the three assumptions present in this definition are challenged, namely the assumption that metaphors are necessarily figurative, that they are a type of naming, and that they are based on the principle of similarity. In the second step, we will introduce a theory that reimagines the role of imagery and defends the view that quasi- sensory ideas of readers play a significant role in understanding metaphors. This theory can be found in the works of Marcus Hester, who, in an original way, uses Wittgenstein's notion of aspect- seeing, and whose contribution is especially appreciated by the French philosopher Paul Ricoeur. The work will examine the ways in which Hester understands and modifies Wittgenstein's concept and to what extent is his understanding appropriate in relation to other possible interpretations of Wittgenstein. Despite the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmetafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeuren_US
dc.subjectmetafora|aspektové vidění|vidění jako|představivost|Marcus Hester|Paul Ricoeurcs_CZ
dc.titlePojem aspektového vidění a jeho uplatnění v teorii metaforycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-02
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId210732
dc.title.translatedThe concept of aspect-seeing and its application in metaphor theoryen_US
dc.contributor.refereeKulka, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce nabízí jistý vhled do vývoje uvažování o metafoře a sleduje roli, jakou jednotlivé teorie přisuzují konceptu podobnosti a představivosti. Běžné vymezení metafory jako obrazného pojmenování, které se zakládá na podobnosti, se totiž na půdě analytické filozofie nesetkává s úspěchem. V prvním kroku dospějeme ke zpochybnění všech tří předpokladů, které jsou v takovémto pojetí metafory obsaženy, tedy předpokladu, že jsou metafory nutně obraznými, že se jedná o typ pojmenování a že se metafory zakládají na principu podobnosti. Ve druhém kroku bude představena teorie, která se podíl obraznosti pokouší obhájit. Autorem této teorie je americký myslitel Marcus Hester, který originálním způsobem vytěžuje Wittgensteinův pojem aspektového vidění a jehož příspěvku si cení především francouzský filozof Paul Ricoeur. V práci bude sledován způsob, jakým Hester zachází s původně Wittgensteinovým pojmem a do jaké míry je tento způsob ve vztahu k interpretacím Wittgensteina adekvátní. Navzdory četným nedostatkům Hesterovy teorie bude závěr práce věnován jisté obhajobě explanačního potenciálu jeho nápadu.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis offers an outline of the progression of thinking about metaphor and at the same time follows the role that particular theories attribute to the concept of similarity and imagination. The common definition of metaphor as a figurative name, which is based on similarity, a conception which can be traced back to Aristotle, became a target of criticism and refutation in the works of analytical philosophy. In the first step, we will see how all of the three assumptions present in this definition are challenged, namely the assumption that metaphors are necessarily figurative, that they are a type of naming, and that they are based on the principle of similarity. In the second step, we will introduce a theory that reimagines the role of imagery and defends the view that quasi- sensory ideas of readers play a significant role in understanding metaphors. This theory can be found in the works of Marcus Hester, who, in an original way, uses Wittgenstein's notion of aspect- seeing, and whose contribution is especially appreciated by the French philosopher Paul Ricoeur. The work will examine the ways in which Hester understands and modifies Wittgenstein's concept and to what extent is his understanding appropriate in relation to other possible interpretations of Wittgenstein. Despite the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV