The relationship between education and labour force structure in African countries: gender comparison
Souvislost mezi vzděláním a strukturou africké pracovní síly: genderové srovnání
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147933Identifiers
Study Information System: 224628
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Šedivý, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělání, účast na trhu práce, zaměstnanost, genderová nerovnost, výběr povoláníKeywords (English)
education, labor force participation, employment, gender disparity, choice of occupationTato práce zkoumá souvislost mezi vzděláním a postavením jednotlivce na trhu práce v afrických zemích se zaměřením na Etiopii, Nigérii a Sierru Leone. Na tento výzkum jsou využita data z posledních průzkumů domácností prováděných statistickými agenturami příslušných zemí. Analýza byla dále rozdělena podle pohlaví za účelem zjištění, zda lze odvodit podobné výsledky pro mužskou a ženskou populaci. Toho bylo dosaženo využitím sérií genderově specifických logit modelů. Zjištění této práce naznačují, že vzdělanější lidé mají větší šanci zapojit se do formálního zaměstnání a menší šanci, že se zapojí do samozásobitelského zemědělství, bez ohledu na pohlaví nebo zemi. Nebyla však nalezena jasná sou- vislost mezi vzděláním a nezaměstnaností. Dále, návratnost vzdělání u mužů byla přinejmenším stejně významná jako návratnost u žen, pokud ne vyšší, pokud jde o formální výskyt zaměstnání. Klíčová slova vzdělání, formální zaměstnání, genderová nerovnost, samozásobitelské zemědělství, logit
This thesis investigates the association between education and person's labour market status in African countries, with specific focus on Ethiopia, Nigeria, and Sierra Leone. Data from the most recent household surveys conducted by respec- tive countries' statistical agencies are applied to this research. The analysis was further broken down by sex to examine, whether similar results could be derived for male and female population. This was achieved by carrying out the series of gender-specific logit models. The findings of this thesis suggest that more edu- cated people are more likely to engage in formal employment and less likely to engage in subsistence farming, regardless of gender or country. However, no clear association was found between education and unemployment. Furthermore, the returns to male's education were at least as significant as female's returns, if not larger, in terms of formal employment incidence. Keywords education, formal employment, gender disparity, subsistence farming, logit