Dětská spiritualita ve školním vzdělávací programu pro předškolní vzdělávání
Children's spirituality in the school educational program for pre-school education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147857Identifiers
Study Information System: 221828
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Krámský, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Spirituální výchova, dětská spiritualita, šestá vzdělávací oblast, předškolní výchova, ŠVP PVKeywords (English)
Spiritual education, children's spirituality, sixth educational area, preschool education, SEP PE (School Education Programme for Preschool Education)Diplomová práce navazuje na autorovu bakalářskou práci, ve které byla navržena šestá vzdělávací oblast pro Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání s názvem Dítě a jeho spiritualita. V současnosti je dětská spiritualita nepřijatou, a proto také zanedbávanou vzdělávací oblastí v předškolním vzdělávání. Již několik desítek let ale řada autorů mluví o dětské spiritualitě jako o vědecky opodstatněné tezi. Práce se proto zabývá tím, jak lze uchopit dětskou spirituální výchovu a jak ji lze praktikovat v české sekulární mateřské škole. Je ukázáno, že česká legislativa představovaná školským zákonem je na straně této výchovy a nejde proti ní. Je rozebrána podstata spirituální dětské kapacity a způsoby, jak je spiritualita v lidském životě realizována a vnímána. Jeden z podstatných bodů práce spočívá také ve vysvětlení, že je nutné odlišovat náboženství od spirituality. Toto rozlišení je zvlášť potřebné si uvědomovat při hledání způsobů, jak o spiritualitě mluvit. Dále jsou formulovány důvody, proč by mateřské školy měly pracovat s dětskou spiritualitou jako se šestou vzdělávací oblastí. Aby bylo možné aplikovat spirituální výchovu do současné školní praxe, je navržen filozofický rámec, jak lze spirituální výchovu zařadit do školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Závěr práce...
The diploma thesis follows up on the author's bachelor's thesis, in which was proposed the sixth educational area for the Framework Educational Program for Preschool Education entitled The Child and His Spirituality. At present, the concept of children's spirituality is unaccepted and therefore neglected in academic areas in preschool education. However, for several decades, many authors have spoken of children's spirituality as a scientifically substantiated thesis. Therefore, the work deals with concepts of how to grasp children's spiritual education and how it could be practiced in the Czech secular kindergarten. It is shown that the Czech legislation represented by the Education Act is on the side of this education and does not go against it. The essence of spiritual children's capacity and how spirituality is realized and perceived in human life are discussed. One of the essential points of the work also lies in explaining that it is necessary to distinguish religion from spirituality. This distinction is crucial when looking for ways to talk about spirituality. In order to be able to apply spiritual education to current school practice, a philosophical framework is proposed for how spiritual education can be included in the school curriculum for preschool education. Furthermore, the reasons...