The influence of watching videogame streams on purchase decisions of gamers and their willingness to pay, evidence from the Czech Republic
Vliv sledování videoherních streamů na nákupní rozhodnutí hráčů a jejich ochotu platit, data z České republiky
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147819Identifiers
Study Information System: 213674
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Kukačka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Videohry, streamování, nezávislé hry, AAA hry, ochota platit, logit, Česká republikaKeywords (English)
Video games, streaming, indie, AAA, willingness to pay, logit, Czech RepublicTato práce si klade za cíl porozumět vztahu mezi sledováním živých vysílání z videoher a následnými nákupními rozhodnutími hráčů. Dále je také zkoumána cena, kterou jsou hráči ochotni zaplatit. Důraz je kladen především na pochopení rozdílů mezi tím, jak tyto vztahy ovlivňují velkou populární produkci a jak malé nezávislé vývojáře. Sběr dat byl proveden formou online dotazníku distribuovaného přes herní skupiny na sociálních sítích. Pro analýzu dat o obchodních rozhodnutích byla použita logistická regrese. Ta ukázala, že důvěra v doporučení streamerů spolu s množstvím preferovaných herních žánrů a zakoupených her zvyšuje šanci na zakoupení menších titulů.Také se ukázalo, že je vyšší šance, že po sledování streamu si velkou hru zakoupí student. Metoda nejmenších čtverců byla použita pro analýzu ceny a ukázala, že hardcore hráči, lidé zvyklí kupovat hry v den vydání, a ti s širším rozsahem zájmu v oblasti her, jsou ochotni zaplatit více. Na druhou stranu, starší lidé, studenti, a hráči preferující nákupy ve slevách platívají méně. Klíčová slova Videohry, streamování,nezávislé hry, AAA hry, ochota platit, logit,Česká republika Název práce Vliv sledování videoherních streamůna nákupní rozhodnutí hráčů a jejichochotu platit,data z České republiky
This thesis aims to understand the relationshipbetween viewership of video game streams and purchase decisions players make. Furthermore, the price they are willing to pay is explored. The emphasis is on understandingthe difference in these effects for big blockbuster games and small independentlydevelopedtitles. The data was collectedusingan online survey distributed in gaming-focusedgroups on social media. The data on purchase decisions was analysedusing a logit model. It showed that trust in streamer's recommendations increases the chance of purchase along with the number of preferred genres and games bought for indie titles. Moreover,it showed a positive relationshipbetweenbeing a student and purchasinga big game after watching. A standard ordinary least squares model was used to analyze the price and showed that hardcore gamers, people who buy on release day, and people with a wider range of interest in games tend to pay more. On the other hand, older people, students, and people who prefer to buy games on sale are willing to pay less. Keywords Video games, streaming,indie, AAA, willingness to pay, logit,Czech Republic Title The influence of watching videogame streams on purchase decisions of gamers and their willingness to pay, evidence from the Czech Republic