Aktuální právní otázky odpovědnosti dopravce při námořní přepravě zboží
Current Issues of the Carrier's Liability for Breach of Contract of the Carriage of Goods by Sea
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147038Identifiers
Study Information System: 102077
Collections
- Kvalifikační práce [14132]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Námořní právo, odpovědnost dopravce, přeprava zboží, námořní přepravaKeywords (English)
Maritime law, liability of transporter, transport of goods, maritime transportPráce se zabývá právní úpravou odpovědnosti dopravce při námořní přepravě zboží. Práci lze pro zjednodušení rozdělit do dvou částí - první část je věnována obecným otázkám historického vývoje námořní přepravy a práva, dále mezinárodnímu právu soukromému a právní odpovědnosti. Druhá část se zabývá samotnou odpovědností dopravce v mezinárodní přepravě zboží. V první části je popsán vývoj námořního přepravy a námořního práva počínaje vynálezem lodi, přes římskou a řeckou civilizaci, francouzskou revoluci, průmyslovou revoluci a konče vznikem prvních mezinárodních námořních organizací. Dále je věnována pozornost mezinárodnímu právu soukromému, kde jsou analyzovány jeho vlastnosti a pojmy, které jsou pro tuto oblast významné, jako je mezinárodní prvek a určení rozhodného práva. Jsou zde také podrobně rozvedeny prameny mezinárodního práva soukromého, jako je metoda kolizní a metoda přímá. V rámci metody kolizní je soustředěna pozornost na určení rozhodného práva pro závazkové vztahy vyplývající ze smluv, kde se autorka zabývá především evropskými prameny těchto kolizních metod (tj. Římskou úmluvou a Nařízením Řím I). Dále je zde osvětlena problematika právní odpovědnosti s důrazem na obecnou odpovědnost dopravce při mezinárodní přepravě zboží. V druhé části je rozpracována odpovědnost dopravce při...
in English The transport sector represents about 7% of European GDP. It should be also noted that European companies own 41% of the total world fleet capacity. As it can be seen, transport itself is an important industry and a major contributor to the functioning of not only the European economy but also the international economy. The maritime transport covers 80% of all trade exchange and has become the major transport sector in international business. The Hague, Hague-Visby (together so called Hague-Visby rules) and Hamburg Rules have become the main reason for lack of uniformity in the field of the carriage of goods by sea with their different texts and legislative styles. These three sources of law are actually in force in different countries. As the maritime transport is mainly international, this heterogeneity causes problems in practice. This thesis analyses the maritime carrier's liability for loss of or damage to goods under convention based regimes. The Czech Republic has ratified the United Nations Convention on the Carriage of Goods by Sea signed on 30 March 1978 in Hamburg (called Hamburg rules). The French Republic has ratified the International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading which was drafted in Brussels in 1924 (called Hague- Visby...