Vzdělávání dětí s autismem
Education of Children with Autism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14353Identifiers
Study Information System: 53193
Collections
- Kvalifikační práce [1516]
Author
Advisor
Referee
Bémová, Hana
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
5. 2. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se věnuje popisu dvou hlavních proudů vzdělávání dětí s autismem - vzdělávání v základních školách v rámci integrace a vzdělávání dětí s autismem v základních školách speciálních. V úvodu jsou popsány pohnutky, které vedly k napsání této práce a důvody, proč byly vybrány pouze tyto dva typy vzdělávání dětí s autismem. Druhá kapitola se věnuje diagnóze autismus. Tato obsáhlá kapitola obsahuje informace o diagnostických kritériích autismu, výčet autistických poruch, spojitost autismu a mentální retardace, diagnostické metody, metody vzdělávání dětí s autismem a možnosti vzdělávání dětí s autismem. Třetí kapitola pojednává o integraci. V teoretické části jsou popsány důvody, proč je důležité začlenit lidi s postižením mezi běžnou populaci, proč je důležitá integrace dětí s postižením do běžných základních škol. Dál v této kapitole najdeme kapitoly o teoretických základech integrace dětí s postižením do běžných základních škol ( příprava učitele na práci s integrovaným žákem,osobnost asistenta pedagoga, popis práce asistenta pedagoga, oblasti vzdělávání asistentů pedagogů, spolupráce asistenta pedagoga a učitele, spolupráce s rodinou, specifické požadavky při integraci dětí s autismem, legislativa, Individuální vzdělávací plán, alternativní metody vyučování), které jsou doplněny praktickými...
The thesis is mainly about two different things. The first part deals with the education of autistic children in the mainstream school. The second part is about education of autistic children in the special basic school. The author writes about reasons why she decided to choose this topic and why she describes these two types of education for children with autism. The second chapter tells us about the diagnosis of autism. We can read about different diagnostical methods, disturbances in autistic spectrum, combination mental handicap with autism and possibilities in education. The third chapter is about the integration. Theoretical part is focused on the teacher itself, his skills, education, personality etc. The cooperation with the family of the child is very important for making the Individual educational plan which is necessary for good educaion of these children. There is also description of two institutions dealing with the process of integration. There is also written the casework of a child who has been succesfully integrated into a mainstream school. Next part describes the education in the special basic school. To know the legislative is very important for every teacher working in this type of school. The author used to work in the special school in the Rooseveltova street and she tells us about...