Duchovní hudba na pražských katolických kůrech v době kulturní nesvobody 1948-1989
Sacred music in Catholic church choirs in Prague during the 1948-1989 cultural oppression
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14308Identifiers
Study Information System: 58239
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Referee
Slavický, Tomáš
Novák, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Music Studies
Department
Institute of Musicology
Date of defense
11. 4. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Duchovní hudba je v této práci pojímána jako funkční umění, které se uplatňuje v rámci liturgie. Proto (až na několik výjimek) k její tvorbě skladatel přistupuje jako k účelovému umění, jehož recepce je odkázána na kostel a v něm soustředěnou obec věřících. Funkčnost duchovní hudby je současně i příčinou zásadních zvratů v jejím vývoji, který je ovšem v podstatných rysech ovlivněn obecným vývojem hudebního umění. Odráží se v něm i vztah církve k liturgii a zprostředkovaně rovněž vztah státu k církvi. Tyto vazby se pak prolínají s dějinami duchovní hudby a zřetelně vystupují při zániku epochy literátských bratrstev, při rozvoji a zániku figurální duchovní hudby, vzniku a působení ceciliánské reformy, při jistém chaosu, který přinesl do vývoje duchovní hudby II.vatikánský koncil a paralelně s tím i v období vývoje duchovní hudby na pražských katolických kůrech v letech 1948-1989. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis deals with the history of church music in catholic churches in Prague between 1948- 1989. Church music is viewed as a form of performing art, which is performed during a catholic liturgy. Thus, this music has its specific purpose, since it is almost always produced and perceived during church services. Having this specific function, the church music had been many times in its history influenced by changes of a role of music in the liturgy, as well as by changes in music and musical world. The development of the church music had reflected the relationship between the Catholic Church and liturgy. Simultaneously, in a certain extent the development of church music also reflected relationship between a government and the Catholic Church. These mutual relationships occurred during whole history of church music. In certain historical periods these relationships had been more pronounced, e.g. during a decline of literary confraternities, in the course of development and decline of the orchestral church music, in the Cecillian reform movement, and after the Second Vatican council. The goal of this thesis was to describe the influence of mentioned relationships between music, Catholic Church, and government on the church music performed in churches in Prague during period 1948-1989. Powered by TCPDF...