Zobrazit minimální záznam

Sacred music in Catholic church choirs in Prague during the 1948-1989 cultural oppression
dc.creatorStejskal, Zdeněk
dc.date.accessioned2018-10-30T02:18:29Z
dc.date.available2018-10-30T02:18:29Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/14308
dc.description.abstractDuchovní hudba je v této práci pojímána jako funkční umění, které se uplatňuje v rámci liturgie. Proto (až na několik výjimek) k její tvorbě skladatel přistupuje jako k účelovému umění, jehož recepce je odkázána na kostel a v něm soustředěnou obec věřících. Funkčnost duchovní hudby je současně i příčinou zásadních zvratů v jejím vývoji, který je ovšem v podstatných rysech ovlivněn obecným vývojem hudebního umění. Odráží se v něm i vztah církve k liturgii a zprostředkovaně rovněž vztah státu k církvi. Tyto vazby se pak prolínají s dějinami duchovní hudby a zřetelně vystupují při zániku epochy literátských bratrstev, při rozvoji a zániku figurální duchovní hudby, vzniku a působení ceciliánské reformy, při jistém chaosu, který přinesl do vývoje duchovní hudby II.vatikánský koncil a paralelně s tím i v období vývoje duchovní hudby na pražských katolických kůrech v letech 1948-1989. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the history of church music in catholic churches in Prague between 1948- 1989. Church music is viewed as a form of performing art, which is performed during a catholic liturgy. Thus, this music has its specific purpose, since it is almost always produced and perceived during church services. Having this specific function, the church music had been many times in its history influenced by changes of a role of music in the liturgy, as well as by changes in music and musical world. The development of the church music had reflected the relationship between the Catholic Church and liturgy. Simultaneously, in a certain extent the development of church music also reflected relationship between a government and the Catholic Church. These mutual relationships occurred during whole history of church music. In certain historical periods these relationships had been more pronounced, e.g. during a decline of literary confraternities, in the course of development and decline of the orchestral church music, in the Cecillian reform movement, and after the Second Vatican council. The goal of this thesis was to describe the influence of mentioned relationships between music, Catholic Church, and government on the church music performed in churches in Prague during period 1948-1989. Powered by TCPDF...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDuchovní hudba na pražských katolických kůrech v době kulturní nesvobody 1948-1989cs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-04-11
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId58239
dc.title.translatedSacred music in Catholic church choirs in Prague during the 1948-1989 cultural oppressionen_US
dc.contributor.refereeSlavický, Tomáš
dc.contributor.refereeNovák, Vladimír
dc.identifier.aleph000964166
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineMusic Studiesen_US
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusic Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDuchovní hudba je v této práci pojímána jako funkční umění, které se uplatňuje v rámci liturgie. Proto (až na několik výjimek) k její tvorbě skladatel přistupuje jako k účelovému umění, jehož recepce je odkázána na kostel a v něm soustředěnou obec věřících. Funkčnost duchovní hudby je současně i příčinou zásadních zvratů v jejím vývoji, který je ovšem v podstatných rysech ovlivněn obecným vývojem hudebního umění. Odráží se v něm i vztah církve k liturgii a zprostředkovaně rovněž vztah státu k církvi. Tyto vazby se pak prolínají s dějinami duchovní hudby a zřetelně vystupují při zániku epochy literátských bratrstev, při rozvoji a zániku figurální duchovní hudby, vzniku a působení ceciliánské reformy, při jistém chaosu, který přinesl do vývoje duchovní hudby II.vatikánský koncil a paralelně s tím i v období vývoje duchovní hudby na pražských katolických kůrech v letech 1948-1989. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the history of church music in catholic churches in Prague between 1948- 1989. Church music is viewed as a form of performing art, which is performed during a catholic liturgy. Thus, this music has its specific purpose, since it is almost always produced and perceived during church services. Having this specific function, the church music had been many times in its history influenced by changes of a role of music in the liturgy, as well as by changes in music and musical world. The development of the church music had reflected the relationship between the Catholic Church and liturgy. Simultaneously, in a certain extent the development of church music also reflected relationship between a government and the Catholic Church. These mutual relationships occurred during whole history of church music. In certain historical periods these relationships had been more pronounced, e.g. during a decline of literary confraternities, in the course of development and decline of the orchestral church music, in the Cecillian reform movement, and after the Second Vatican council. The goal of this thesis was to describe the influence of mentioned relationships between music, Catholic Church, and government on the church music performed in churches in Prague during period 1948-1989. Powered by TCPDF...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990009641660106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV