Fenomén zvaný pohyblivý obraz
The Phenomenon Called Moving Picture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14174Identifiers
Study Information System: 57094
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Mucha, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
13. 3. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Teoreticko-empirická studie zachycuje fenomén filmu (seriálu) a to z několika perspektiv: jako technický obraz, jako médium užívající specifické filmové znaky a jako konkrétní masmediálně komunikované sdělení. V první, teoretické části se autorka pomocí komparativní analýzy pokouší vymezit teoretický a metodologický referenční rámec interpretace filmu jako technického obrazu a znakového systému (za využití koncepcí V. Flusssera, M. McLuhana, J Baudrillarda a P. Virilia). V části druhé pak pomocí sémiotické metody A. Tudora (1974) analyzuje televizní seriál Četnické humoresky I. a II.. Snaží se jednak o zachycení některých z možných denotovaných a konotovaných významů komunikovaných prostřednictvím konkrétního filmového světa, obsahu a formy, případně jimi ověřit některá teoretická východiska a závěry první části této práce, a dále poukázat na techniky modelace významu ve filmové tvorbě. V rámci sémiotické analýzy využiji např. naratologické metody rozboru vyprávění L. Doležela, D. Bordwella a T. Todorova či interpretační přístupy J. Monaca, U. Eca či Ch. Metze.
Designed as a theoretical and empirical study, this master's thesis introduces a film (serial) phenomenon in a variety of perspectives: as a technical image, as a medium of specific film signs, and also as a message communicated through mass media. Through a comparative analysis the theoretical part of the thesis defines the methodological and theoretical framework for interpreting film as a technical image and a sign system. The second part of the thesis analyses TV seriál Četnické humoresky by means of Tudor's semiotic method. It attempts to provide some of the potential meanings communicated through a specific film world, content and form, and at the same time it applies them to the theoretical basis and results provided in the first part of this thesis.