Komparace rovnovážných schopností sportovních gymnastek a kontrolní skupiny
Comparison of balance abillities of gymnasts and membres of attest group
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13914Identifiers
Study Information System: 50214
Collections
- Kvalifikační práce [8749]
Author
Advisor
Referee
Krištofič, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Název práce: Komparace rovnovážných schopností sportovních gymnastek a kontrolní skupiny Abstrakt: Předmětem diplomové práce byla otázka, zda existuje rozdíl v rovnovážných schopnostech mezi dívkami, které se věnují sportovní gymnastice a kontrolními probandkami. Srovnání rovnováhy jsme provedli u dívek mladšího školnťho věku. Abychom dokonale porozuměli pojmu rovnováha, upřesnili si její postavení v procesu motorického učení a mohli pracovat s naměřenými daty, museli jsme nejprve načerpat teoretických základů z kineziologie, fyziologie a anatomie náležitých orgánů a systémů. Cíle práce: Naším cílem bylo zjistit rozdílnost rovnovážných schopností u gymnastek a kontrolních probandek a vytvořit teoretický souhrn poznatků o rovnováze. Metoda: Jako metodu výzkumu jsme použili interskupinové porovnání naměřených stabilometrických parametrů, získaných dynamografickou metodou, které byly podrobeny základní matematicko - statistické analýze. Výsledky: Výsledky potvrdily rozdíly rovnovážných schopností mezi gymnastkami a kontrolními probandkami. Klíčová slova: rovnovážné (rovnováhové) schopnosti, postura, stabilometrie, sportovní gymnastika dívek, fyziologie systémů a anatomie orgánů zajišťující rovnovážnou schopnost
Title: Comparison of balance abilities of gymnasts and members of an attest group Abstract: This thesis deals with a question whether there is a difference between balance abilities of girls who attend themselves to gymnastics and those who do not. The girls compared were of 7 to 9 years of age. To thoroughly understand the term balance and to specify its place in the process of motoric learning, while using the measures gained from the two groups of girls, it was necessary to first gain a theoretical background from kinesiology, physiology and anatomy ofrelevant organs and systems. Aims: The aim of this work is to fmd out differences in balance abilities of girl gymnasts and an attest group of non-gymnasts, and to create a summary of theoretical knowledge ofbalance. Method: The method used was an inter-group comparison of stabilometric parametres gained by dynamografics. The measures thus gained were statistically analysed. Results: The results acknowledged differences in balance abilities of girl gymnasts and an attest group ofnon-gymnasts. Key words: Balance abilities, posture, stabilometrics, girl gymnastics, physiology of systems and anatomy of organs supporting balance.