Bytové semináře jako fenomén občanského vzdělávání v období tzv. normalizace v Československu
Home Seminars as a Phenomenon of Civic Education in the Period of Normalization in Czechoslovakia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136662Identifiers
Study Information System: 232662
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
14. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Československo|komunismus|normalizace|disent|vzdělávání dospělých|filozofie|občanství|občanské vzdělávání|bytové seminářeKeywords (English)
Czechoslovakia|communism|normalisation era|dissent|adult education|philosophy|citizenship|citizenship education|housing seminarsPráce se zabývá tzv. bytovými semináři v socialistickém Československu, které do značné míry utvářely neformální občanské vzdělávání v době normalizace, kdy byla mnoha lidem účast na formálním vzdělávání odepřena. Cílem práce je popsání reflexe motivace k účasti na bytových seminářích, jaká očekávání měli účastníci od seminářů a zda byla tato očekávání splněna. Reflexe účastníků budou v práci popsány na základě jejich výpovědí. Výpovědi účastníků budu dále vzájemně porovnávat. Očekávám, že se reflexe motivace účastníků budou lišit podle toho, do jaké míry se účastník zapojoval do občanských aktivit. Dále se práce snaží zjistit, jak docházení na semináře obohatilo jejich účastníky a jaké byly jejich motivace k participaci v disentu. Nejprve je charakterizováno občanské vzdělávání. Poté jsou přiblíženy přínosy občanského vzdělávání, a zároveň jsou popsána specifika občanského vzdělávání. Občanské vzdělávání je v práci řešeno kontextualizovaně, s ohledem na československý disent. Dále je šíře rozvíjeno téma československého disentu. Klíčové pro účely práce jsou vzdělávací aktivity disentu, především tzv. bytové semináře a podzemní univerzity. Empirické šetření je realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů. Bude provedeno 7 polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů,...
The thesis deals with the so-called housing seminars in socialist Czechoslovakia, which to a large extent formed non-formal civic education at the time of normalization, when many people were denied participation in formal education. The aim of the work is to describe the reflection of the motivation to participate in housing seminars, what expectations the participants had from the seminars and whether these expectations were met. The reflections of the participants will be described in the work based on their statements. I will further compare the participants' statements. I expect that the reflections of the participants' motivation will differ depending on the extent to which the participant was involved in civic activities. Furthermore, the work tries to find out how attending the seminars enriched their participants and what were their motivations for participating in dissent. First, civic education is characterized. Then the benefits of civic education are presented, and at the same time the specifics of civic education are described. Civic education is contextualized in this work, regarding Czechoslovak dissent. The topic of Czechoslovak dissent is further developed. The key activities for the work are the educational activities of the dissent, especially the so-called housing seminars and...