Pedagogické ideje v díle P. Freira
Pedagogical Ideas in Paulo Freire's Work
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136608Identifiers
Study Information System: 227006
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kritické|vzdělávání|výchova|nerovnosti|pedagogika|utlačování|ideje|křesťanství|marxismus|gramotnostKeywords (English)
critical|education|inequalities|pedagogy|opression|ideas|christianity|marxism|literacyPředkládaná práce má teoretický charakter. Jejím cílem je představit pedagogické ideje a myšlenky Paula Freira, jelikož autorovy knihy nebyly přeloženy do českého jazyka. Nejprve představím jeho život, také směry a autory, které jej ovlivnily. Následuje klíčový popis Freireho myšlenek a idejí, které jej proslavily v celém světě. Dále nejsou opomenuty metody alfabetizace, které sám Freire aplikoval. V závěru jsou předloženy ohlasy na jeho učení, tedy jak kritika z řad odborníků, tak i Freireho přínos do vzdělávacího procesu. Závěr je dedikován jeho přesahu do současnosti.
The submitted thesis is of theoretical nature. Its aim is to introduce pedagogical ideas and thoughts of Paul Freire, since the books of the author have not been translated into Czech. Initially, his life will be described, same as the theories, philosophies and other authors that influenced him. What follows is the crucial portrayal of Freire's thoughts and theories which brought him fame all over the world. Another presented key aspect is alphabetization which Freire himself applied. Ultimately, the responses to his doctrine are provided, thus, both the criticism of other scholars and his contribution to the educational process. The conclusion is dedicated to the crossover of his theories to the present days.