Proměny motivace k učení se češtině: pohled studentů v kurzech češtiny při studijním pobytu v ČR
Changes in motivation to learn Czech: Study Abroad students' perspective in Czech language courses
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128362Identifikátory
SIS: 182154
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liptáková, Ľudmila
Hradilová, Darina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
21. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
čeština jako druhý jazyk|cizí jazyk|deníkové studie|Erasmus|L2MSS|mnohojazyčnost|motivace|postoje|studium v zahraničíKlíčová slova (anglicky)
attitudes|Czech as second language|diary studies|Erasmus|foreign language|L2MSS|motivation|multilingualism|study abroadMotivace patří mezi základní prediktory úspěchu při učení se cizímu/druhému jazyku a v aplikované lingvistice představuje hojně diskutované téma, zaměřené zejména na velké světové jazyky. Cílem práce je přinést poznatky o motivaci k učení se češtině jako druhému jazyku, a to v kontextu studijního pobytu na Univerzitě Karlově. Teoretická část práce představuje základní teoretické přístupy k motivaci v aplikované lingvistice z historické perspektivy a pro empirickou část zvolený teoretický rámec cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS), dále studijní pobyt v zahraničí jako kontext pro osvojování druhého jazyka a zásadní literaturu publikovanou o motivaci při studiu v zahraničí. Metodologická část shrnuje možné přístupy ke zkoumání motivace a posuzuje jejich vhodnost pro předkládaný výzkum. Empirická část se zaměřuje na dynamický proces motivace u studentů přijíždějících na semestrální studijní pobyt v programu Erasmus+ na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy a v americkém programu UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, také spadajícím pod UK. V předvýzkumech byly testovány zvolené nástroje sběru dat: deníky, dotazníky, rozhovory. Z předvýzkumů vyplynulo, že zejména ve vzorku studentů z USA v programu UPCES nastává poměrně výrazná proměna motivace a že v...
Motivation is one of the strongest predictors of success in learning a foreign language. Although it has been discussed extensively, most studies have examined large world languages. This paper brings new insight into the motivation to learn Czech as a second language in the context of study abroad at Charles University in Prague. First, the theoretical part introduces essential theoretical frameworks of motivation in applied linguistics from a historical perspective, including the L2 motivational self-system (L2MSS) chosen for the empirical part. Secondly, study abroad as a language learning context is described, and literature on motivation to learn L2 in this context is reviewed. The methodology chapter summarizes possible approaches to research language learning motivation and assesses their suitability for the presented research. The empirical part examines the dynamic process of motivation among students coming for one semester to study in the Erasmus+ program at the Faculty of Humanities, Charles University, and in the American program UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, Charles University. The data collection tools (diaries, questionnaires, and interviews) were tested in preliminary research. It was revealed that there is a relatively significant change...
