Show simple item record

Changes in motivation to learn Czech: Study Abroad students' perspective in Czech language courses
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorPřevrátilová, Silvie
dc.date.accessioned2021-08-06T10:00:55Z
dc.date.available2021-08-06T10:00:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/128362
dc.description.abstractMotivation is one of the strongest predictors of success in learning a foreign language. Although it has been discussed extensively, most studies have examined large world languages. This paper brings new insight into the motivation to learn Czech as a second language in the context of study abroad at Charles University in Prague. First, the theoretical part introduces essential theoretical frameworks of motivation in applied linguistics from a historical perspective, including the L2 motivational self-system (L2MSS) chosen for the empirical part. Secondly, study abroad as a language learning context is described, and literature on motivation to learn L2 in this context is reviewed. The methodology chapter summarizes possible approaches to research language learning motivation and assesses their suitability for the presented research. The empirical part examines the dynamic process of motivation among students coming for one semester to study in the Erasmus+ program at the Faculty of Humanities, Charles University, and in the American program UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, Charles University. The data collection tools (diaries, questionnaires, and interviews) were tested in preliminary research. It was revealed that there is a relatively significant change...en_US
dc.description.abstractMotivace patří mezi základní prediktory úspěchu při učení se cizímu/druhému jazyku a v aplikované lingvistice představuje hojně diskutované téma, zaměřené zejména na velké světové jazyky. Cílem práce je přinést poznatky o motivaci k učení se češtině jako druhému jazyku, a to v kontextu studijního pobytu na Univerzitě Karlově. Teoretická část práce představuje základní teoretické přístupy k motivaci v aplikované lingvistice z historické perspektivy a pro empirickou část zvolený teoretický rámec cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS), dále studijní pobyt v zahraničí jako kontext pro osvojování druhého jazyka a zásadní literaturu publikovanou o motivaci při studiu v zahraničí. Metodologická část shrnuje možné přístupy ke zkoumání motivace a posuzuje jejich vhodnost pro předkládaný výzkum. Empirická část se zaměřuje na dynamický proces motivace u studentů přijíždějících na semestrální studijní pobyt v programu Erasmus+ na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy a v americkém programu UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, také spadajícím pod UK. V předvýzkumech byly testovány zvolené nástroje sběru dat: deníky, dotazníky, rozhovory. Z předvýzkumů vyplynulo, že zejména ve vzorku studentů z USA v programu UPCES nastává poměrně výrazná proměna motivace a že v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectčeština jako druhý jazyk|cizí jazyk|deníkové studie|Erasmus|L2MSS|mnohojazyčnost|motivace|postoje|studium v zahraničícs_CZ
dc.subjectattitudes|Czech as second language|diary studies|Erasmus|foreign language|L2MSS|motivation|multilingualism|study abroaden_US
dc.titleProměny motivace k učení se češtině: pohled studentů v kurzech češtiny při studijním pobytu v ČRcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-21
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId182154
dc.title.translatedChanges in motivation to learn Czech: Study Abroad students' perspective in Czech language coursesen_US
dc.contributor.refereeLiptáková, Ľudmila
dc.contributor.refereeHradilová, Darina
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineForeign Language Teachingen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika konkrétního jazykacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika konkrétního jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enForeign Language Teachingen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMotivace patří mezi základní prediktory úspěchu při učení se cizímu/druhému jazyku a v aplikované lingvistice představuje hojně diskutované téma, zaměřené zejména na velké světové jazyky. Cílem práce je přinést poznatky o motivaci k učení se češtině jako druhému jazyku, a to v kontextu studijního pobytu na Univerzitě Karlově. Teoretická část práce představuje základní teoretické přístupy k motivaci v aplikované lingvistice z historické perspektivy a pro empirickou část zvolený teoretický rámec cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS), dále studijní pobyt v zahraničí jako kontext pro osvojování druhého jazyka a zásadní literaturu publikovanou o motivaci při studiu v zahraničí. Metodologická část shrnuje možné přístupy ke zkoumání motivace a posuzuje jejich vhodnost pro předkládaný výzkum. Empirická část se zaměřuje na dynamický proces motivace u studentů přijíždějících na semestrální studijní pobyt v programu Erasmus+ na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy a v americkém programu UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, také spadajícím pod UK. V předvýzkumech byly testovány zvolené nástroje sběru dat: deníky, dotazníky, rozhovory. Z předvýzkumů vyplynulo, že zejména ve vzorku studentů z USA v programu UPCES nastává poměrně výrazná proměna motivace a že v...cs_CZ
uk.abstract.enMotivation is one of the strongest predictors of success in learning a foreign language. Although it has been discussed extensively, most studies have examined large world languages. This paper brings new insight into the motivation to learn Czech as a second language in the context of study abroad at Charles University in Prague. First, the theoretical part introduces essential theoretical frameworks of motivation in applied linguistics from a historical perspective, including the L2 motivational self-system (L2MSS) chosen for the empirical part. Secondly, study abroad as a language learning context is described, and literature on motivation to learn L2 in this context is reviewed. The methodology chapter summarizes possible approaches to research language learning motivation and assesses their suitability for the presented research. The empirical part examines the dynamic process of motivation among students coming for one semester to study in the Erasmus+ program at the Faculty of Humanities, Charles University, and in the American program UPCES (Undergraduate Program in Central European Studies) Study Abroad, Charles University. The data collection tools (diaries, questionnaires, and interviews) were tested in preliminary research. It was revealed that there is a relatively significant change...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV