Vzájemné hodnocení ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Peer Assessment in Teaching Czech as a Foreign Language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128161Identifikátory
SIS: 228935
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Převrátilová, Silvie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
23. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
formativní hodnocení|vzájemné hodnocení|pedagogické hodnocení|čeština jako druhý, cizí jazyk|výuka psaní|úroveň B1|zkouška z češtiny pro udělení státního občanstvíKlíčová slova (anglicky)
formative assessment|peer-to-peer assessment|Czech as a second, foreign language|teaching writing skills|B1 level|Czech language exam for candidates for Czech citizDiplomová práce si klade za cíl (i) ověřit vhodnost využití vzájemného formativního hodnocení ve výuce psaní v kurzech češtiny jako cizího jazyka na úrovni B1 a (ii) zformulovat možná doporučení pro lektory češtiny jako cizího jazyka, kteří by uvažovali o případném využití tohoto postupu ve svých hodinách. V teoretické části se text věnuje jednak popisu jednotlivých typů a forem hodnocení, jednak shrnuje výsledky několika studií, které v této oblasti vznikly zejména ve výzkumu didaktiky angličtiny. Praktická část práce pak popisuje přípravu, průběh a výsledky experimentu, který byl podniknut se skupinou studentů jako intenzivní víkendový online kurz psaní. Experimentu se zúčastnili studenti připravující se k písemné části zkoušky z češtiny na úrovni B1. Výzkum kvality komentářů od studentů a míry realizace jejich návrhů úprav ukázal omezenou efektivitu vzájemného hodnocení ve výuce studentů na dané úrovni. Na základě získaných dat se však podařilo identifikovat některé nedostatky ve způsobu, jímž byla metoda v experimentálním kurzu využita, a zformulovat doporučení, jejichž dodržení by tyto nedostatky mohlo odstranit. To by v důsledku mohlo vést k vhodnější implementaci vzájemného hodnocení v kurzech psaní na úrovni B1.
The aims of this Master's thesis are (i) to examine the suitability of using peer-to-peer assessment in teaching writing skills in Czech B1-level courses and (ii) to suggest recommendations for tutors who are considering implementing the method in their Czech classes. The theoretical part is concerned with the description of particular types and forms of assessment and it presents an overview of several studies, focusing on those conducted in the field of ESL teaching. The empirical part focuses on describing the design and execution of the experiment as well as on interpreting its results. The experiment was performed as an intensive online writing course in Czech; the participants were students preparing for a B1-level exam. The investigation aimed at the quality of students' comments and at the implementation degree of their suggestions shows limited effectivity of using peer-to-peer assessment in teaching Czech on B1-level. However, based on the data, the study managed to identify several shortcomings in the way the peer-to-peer assessment method was used and it suggested recomendations for their elimination. If the tutors decide to follow these suggestions this could lead to a more succesful use of the investigated method in teaching.