Tvorba a ověření přínosu vzdělávacího kurzu pro usnadnění volby vysoké školy
Creating the learning programme for facilitating the higher education school choice and verifying its benefits
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128133Identifiers
Study Information System: 232131
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výběr vysoké školy|kariérní poradenství|uchazeč o studium|tvorba metodiky|rozhodovací procesKeywords (English)
higher education choice|career consulting|prospective student|decision-making|designing methodologyDiplomová práce se zaměřuje na zlepšení procesu výběru vysoké školy vytvořením zkušebního vzdělávacího kurzu, který obsahuje aktivity pro sebepoznání a práci s informacemi. Teoretická část zahrnuje přehled o dosavadním výzkumu v oblasti volby vysoké školy. Pro vytvoření vhodných aktivit bylo potřeba znát: významnost faktorů volby, potřeby uchazečů a poznatky o informačních zdrojích současnosti. Dále byla zhodnocena současná situace kariérního poradenství a kurzů zaměřených na podobné téma. V praktické části je popsán vytvořený obsah vzdělávacího kurzu a jeho realizace, včetně hodnocení studenty. Ověření přínosu kurzu bylo zajištěno rozhovory se studenty a analyzováním jejich výstupů učení z navržených aktivit. Nechybí uvedení limitů práce, vytvářené v nepříznivých podmínkách pandemie viru covid-19 a doporučení pro další zlepšení a metodické využití. Klíčová slova: Výběr vysoké školy, kariérní poradenství, uchazeč o studium, tvorba metodiky, rozhodovací proces
The thesis aims at improving the process of choosing a university by designing an experimental educational course composed of activities focused on self-knowledge and working with information. The theoretical part includes an overview of the existing research about higher education school choice. To create suitable activities, it was necessary to know the importance of choice factors, prospective students' needs and the facts about current sources of information. The thesis also presents the current state of career consulting and courses focused on a similar subject. The empirical part describes the content of the online educational workshop and its implementation including students' evaluation. The verification of the course's benefits was secured by interviews with the students and by evaluation of their learning outcomes from the activities. Furthermore, the thesis contains a description of the research limits caused by the Covid-19 pandemic and a recommendation for future improvements and methodical use. Key words: Higher education choice, career consulting, prospective student, decision-making, designing methodology