Kulturní šok a jeho vliv na pedagogickou činnost amerických pedagogů v České republice
Culture shock and its impact on pedagogical activities of North- American teachers in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128118Identifikátory
SIS: 224681
Kolekce
- Kvalifikační práce [22854]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kulturní šok|kultura|zahraniční učitelé v České republice|pedagogická činnostKlíčová slova (anglicky)
culture shock|culture|expatriate teacher in the Czech Republic|educational activityTato diplomová práce se zabývá problematikou kulturního šoku a jeho vztahem k pedagogické činnosti amerických učitelů působících v mateřských, základních i středních či jazykových školách v České republice. Cílem práce je porozumět tomu, jak američtí učitelé prožívají kulturní šok v České republice a zjistit, jakým způsobem vnímají vliv kulturního šoku na svou pedagogickou činnost. Teoretická část práce představuje popis konceptu kultury, dále specifika interkulturní komunikace, na která navazuje koncept kulturního šoku, představuje vybrané teorie zabývající se kulturním šokem, jeho fázemi a přípravu na prožitek v nové kultuře. V závěru teoretické části budou popsána specifika působení zahraničních učitelů v České republice a vzdělávací systém v USA. Praktickou část této práce představuje kvalitativní výzkum provedený formou polostrukturovaných rozhovorů s 12 americkými učiteli, kteří žijí a pracují v České republice. Výsledky byly analyzovány metodou tematické analýzy a přináší zjištění, že negativně participanty ovlivňuje interakce a navazování kontaktu s cizími lidmi, naopak pozitivně prožívání kulturního šoku ovlivňuje dobrovolnost ve vlastním rozhodnutí, zájem o kultury a dále vztahy, které si jedinci v nové kultuře vytváří. Dále bylo zjištěno, že vliv kulturního šoku na pedagogickou činnost...
This diploma thesis deals with the issue of culture shock and its relationship to the pedagogical activities of North-American teachers working in kindergartens, primary and secondary, or language schools in the Czech Republic. The aim of this work is to understand how North-American teachers experience culture shock in the Czech Republic, and to find out how they perceive the impact of culture shock in their pedagogical activities. The theoretical part of the thesis presents a description of the concept of culture, the specifics of intercultural communication which is followed by the concept of culture shock, presents selected theories dealing with culture shock, its phases, and preparation for the experience in the new culture. At the end of the theoretical part, the specifics of foreign teachers in the Czech Republic and the educational system in the USA will be described. The practical part of this work is a qualitative research conducted in the form of semi-structured interviews with 12 North-American teachers who live and work in the Czech Republic. The results were analyzed by the method of thematic analysis. It brings the finding that participants are negatively affected by interactions and contact with strangers, while in a positive way, culture shock is affected by voluntariness of their...