"Film v rukách státu je v rukou lidu" Znárodnění kinematografie v třetirepublikovém Československu
"Film in the hands of the state is in the hands of the people" Nationalization of Cinemography in Third Republic Czechoslovakia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128106Identifiers
Study Information System: 214588
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Fapšo, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Czech History in European Context
Department
Institute of Czech History
Date of defense
17. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Film|kinematografie|znárodnění|dějiny kinematografie|ČeskoslovenskoKeywords (English)
Film|cinematography|nationalization|history of cinematography|Czechoslovakia(česky) Práce se zabývá znárodněním československé kinematografie od počátků úvah a příprav, jež k tomuto kroku vedly, po debaty a institucionální kroky, které nastaly po přijetí dekretu č. 50 o opatřeních v oblasti filmu v srpnu 1945. Práce vnímá problematiku znárodnění kinematografie jako proces, do něhož se promítaly politické a společenské změny, jež postihly Československo v průběhu 30. a 40. let 20. století. Cílem práce je zjistit, jaké okolnosti vedly ke strukturálním a majetkovým změnám v rámci kinematografie, a co pro československý film tyto změny znamenaly. Práce bude vycházet z archivních materiálů, dobového tisku a odborné literatury.
(In English) The diploma thesis is about the nationalization of Czechoslovak cinema from the beginnings of reflections and preparations that led to this step, to the debates and institutional steps that occurred after the adoption of Decree No. 50 on measures in the field of film in August 1945. The thesis perceives the issue of nationalization of cinematography as a process in which the political and social changes that affected Czechoslovakia during the 1930s and 1940s were reflected. The aim of the work is to find out what circumstances led to structural and property changes in cinematography, and what these changes meant for Czechoslovak film. The thesis will be based on archival materials, periodicals and professional literature.