Tenants in the House of Language: English Romantic Authorship
Nájemníci v domě jazyka: autorství v anglickém romantismu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128096Identifiers
Study Information System: 218963
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Beran, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
3. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autorství|romantický autor|anglický romantismus|Samuel T. ColeridgeKeywords (English)
authorship|the Romantic author|English Romanticism|Samuel T. ColeridgeDiplomová práce zkoumá fenomén romantického autorství jakožto konceptuální nástroj literární kritiky. Srovnává koncepci romantického autorství, kde osoba autora tvoří hlavní úběžník významu literárního díla, a polohy vztahu mezi autorem a významem textu v anglických romantických dílech samotných. Úvodní teoretická kapitola rozvíjí myšlenku, že romantický důraz na autorskou osobu v interpretaci textu je do jisté míry obrazem stvořeným literární kritikou pozdního devatenáctého a dvacátého století. Práce dále zkoumá pozici autora v romantickém myšlení a usouvztažňuje ji s dobovými debatami o jazyce a přenosu významu mezi subjektem a vnějším světem. Případová studie na pozadí problematiky jazyka a komunikace interpretuje vybrané básně a autobiografii Samuela T. Coleridge s ohledem na autorskou pozici a nalézá množství obrazů autorství, kde je centralita autora pro význam a interpretaci díla zpochybněna.
The thesis examines the phenomenon of Romantic authorship as a conceptual tool of literary criticism. It compares the concept of Romantic authorship, in which the authorial personality plays a crucial role in determining the meaning of a literary work of art, and various positions of the author in relation to the meaning of their text in English Romantic literature itself. The introductory theoretical chapter develops the idea that the Romantic emphasis on the authorial subject and its primacy in interpretation of a work of art is, to a certain extent, a creation of late 19th - and 20th - century criticism. The thesis then examines the authorial position in Romantic thought and connects it with contemporary debates about language and the transfer of meaning between the subject and the outer world. The case study interprets selected poems by and the autobiography of Samuel T. Coleridge against the background of the debate on language and communication, presenting a number of authorial images in which centrality of the author's self for interpretation of a literary text is problematized.