Tenants in the House of Language: English Romantic Authorship
Nájemníci v domě jazyka: autorství v anglickém romantismu
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128096Identifikátory
SIS: 218963
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beran, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
3. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
autorství|romantický autor|anglický romantismus|Samuel T. ColeridgeKlíčová slova (anglicky)
authorship|the Romantic author|English Romanticism|Samuel T. ColeridgeDiplomová práce zkoumá fenomén romantického autorství jakožto konceptuální nástroj literární kritiky. Srovnává koncepci romantického autorství, kde osoba autora tvoří hlavní úběžník významu literárního díla, a polohy vztahu mezi autorem a významem textu v anglických romantických dílech samotných. Úvodní teoretická kapitola rozvíjí myšlenku, že romantický důraz na autorskou osobu v interpretaci textu je do jisté míry obrazem stvořeným literární kritikou pozdního devatenáctého a dvacátého století. Práce dále zkoumá pozici autora v romantickém myšlení a usouvztažňuje ji s dobovými debatami o jazyce a přenosu významu mezi subjektem a vnějším světem. Případová studie na pozadí problematiky jazyka a komunikace interpretuje vybrané básně a autobiografii Samuela T. Coleridge s ohledem na autorskou pozici a nalézá množství obrazů autorství, kde je centralita autora pro význam a interpretaci díla zpochybněna.
The thesis examines the phenomenon of Romantic authorship as a conceptual tool of literary criticism. It compares the concept of Romantic authorship, in which the authorial personality plays a crucial role in determining the meaning of a literary work of art, and various positions of the author in relation to the meaning of their text in English Romantic literature itself. The introductory theoretical chapter develops the idea that the Romantic emphasis on the authorial subject and its primacy in interpretation of a work of art is, to a certain extent, a creation of late 19th - and 20th - century criticism. The thesis then examines the authorial position in Romantic thought and connects it with contemporary debates about language and the transfer of meaning between the subject and the outer world. The case study interprets selected poems by and the autobiography of Samuel T. Coleridge against the background of the debate on language and communication, presenting a number of authorial images in which centrality of the author's self for interpretation of a literary text is problematized.
