dc.contributor.advisor | Horová, Miroslava | |
dc.creator | Flanderová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2021-08-03T07:59:05Z | |
dc.date.available | 2021-08-03T07:59:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/128096 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá fenomén romantického autorství jakožto konceptuální nástroj literární kritiky. Srovnává koncepci romantického autorství, kde osoba autora tvoří hlavní úběžník významu literárního díla, a polohy vztahu mezi autorem a významem textu v anglických romantických dílech samotných. Úvodní teoretická kapitola rozvíjí myšlenku, že romantický důraz na autorskou osobu v interpretaci textu je do jisté míry obrazem stvořeným literární kritikou pozdního devatenáctého a dvacátého století. Práce dále zkoumá pozici autora v romantickém myšlení a usouvztažňuje ji s dobovými debatami o jazyce a přenosu významu mezi subjektem a vnějším světem. Případová studie na pozadí problematiky jazyka a komunikace interpretuje vybrané básně a autobiografii Samuela T. Coleridge s ohledem na autorskou pozici a nalézá množství obrazů autorství, kde je centralita autora pro význam a interpretaci díla zpochybněna. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis examines the phenomenon of Romantic authorship as a conceptual tool of literary criticism. It compares the concept of Romantic authorship, in which the authorial personality plays a crucial role in determining the meaning of a literary work of art, and various positions of the author in relation to the meaning of their text in English Romantic literature itself. The introductory theoretical chapter develops the idea that the Romantic emphasis on the authorial subject and its primacy in interpretation of a work of art is, to a certain extent, a creation of late 19th - and 20th - century criticism. The thesis then examines the authorial position in Romantic thought and connects it with contemporary debates about language and the transfer of meaning between the subject and the outer world. The case study interprets selected poems by and the autobiography of Samuel T. Coleridge against the background of the debate on language and communication, presenting a number of authorial images in which centrality of the author's self for interpretation of a literary text is problematized. | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | autorství|romantický autor|anglický romantismus|Samuel T. Coleridge | cs_CZ |
dc.subject | authorship|the Romantic author|English Romanticism|Samuel T. Coleridge | en_US |
dc.title | Tenants in the House of Language: English Romantic Authorship | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-03 | |
dc.description.department | Department of Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
dc.description.department | Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 218963 | |
dc.title.translated | Nájemníci v domě jazyka: autorství v anglickém romantismu | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Beran, Zdeněk | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglofonní literatury a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglofonní literatury a kultury | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá fenomén romantického autorství jakožto konceptuální nástroj literární kritiky. Srovnává koncepci romantického autorství, kde osoba autora tvoří hlavní úběžník významu literárního díla, a polohy vztahu mezi autorem a významem textu v anglických romantických dílech samotných. Úvodní teoretická kapitola rozvíjí myšlenku, že romantický důraz na autorskou osobu v interpretaci textu je do jisté míry obrazem stvořeným literární kritikou pozdního devatenáctého a dvacátého století. Práce dále zkoumá pozici autora v romantickém myšlení a usouvztažňuje ji s dobovými debatami o jazyce a přenosu významu mezi subjektem a vnějším světem. Případová studie na pozadí problematiky jazyka a komunikace interpretuje vybrané básně a autobiografii Samuela T. Coleridge s ohledem na autorskou pozici a nalézá množství obrazů autorství, kde je centralita autora pro význam a interpretaci díla zpochybněna. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis examines the phenomenon of Romantic authorship as a conceptual tool of literary criticism. It compares the concept of Romantic authorship, in which the authorial personality plays a crucial role in determining the meaning of a literary work of art, and various positions of the author in relation to the meaning of their text in English Romantic literature itself. The introductory theoretical chapter develops the idea that the Romantic emphasis on the authorial subject and its primacy in interpretation of a work of art is, to a certain extent, a creation of late 19th - and 20th - century criticism. The thesis then examines the authorial position in Romantic thought and connects it with contemporary debates about language and the transfer of meaning between the subject and the outer world. The case study interprets selected poems by and the autobiography of Samuel T. Coleridge against the background of the debate on language and communication, presenting a number of authorial images in which centrality of the author's self for interpretation of a literary text is problematized. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |