Tištěné nezávislé magazíny v post-digitální době
Printed Independent Magazines in Post-Digital Age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127631Identifikátory
SIS: 234326
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tištěné nezávislé magazíny, post-digitalita, materialita, střední Evropa, nezávislé vydáváníKlíčová slova (anglicky)
printed independent magazines, post-digital, materiality, Central Europe, independent publishingDiplomová práce Tištěné nezávislé magazíny v post-digitální době se snaží vyzkoumat, co stojí za motivací šéfredaktorů/uměleckých ředitelů tvořit ve střední Evropě tištěný magazín a současně jakým způsobem jsou tyto magazíny ovlivněny post-digitálními trendy. Využívá k tomu kvalitativní metodu zakotvené teorie vystavěnou na datech z polostrukturovaných rozhovorů. V rámci praktického výzkumu došlo k oslovení devíti autorů z Rakouska, Německa, Polska, České republiky, Slovenska a Maďarska. Z celkového počtu oslovených se podařilo získat data od sedmi z nich. V teoretické části se práce zabývá historií nezávislého tisku z hlediska technologických změn na poli tisku a samotným definováním pojmu tištěný nezávislý magazín. Hlavním přínosem práce je mapování středoevropské nezávislé časopisecké scény, která doposud nebyla v žádné akademické práci podrobněji zkoumána. Text dává tuto scénu do celosvětového kontextu s tím, že poukazuje na určitá specifika, která jsou spojená s regionem střední Evropy.
The diploma thesis Printed Independent Magazines in Post-Digital Age tries to discover the motivation of editors-in-chief/art directors for creating a printed, independent magazine in Central Europe and at the same time how these magazines are influenced by post-digital trends. It uses a qualitative method of Grounded Theory based on data from semi-structured interviews. In the practical part of the research, nine authors from Austria, Germany, Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary were approached. From the total number of respondents, data was obtained from seven of them. In the theoretical part, the work is focused on the history of independent print, in terms of technological changes in the printing field and it defines the term "printed independent magazine". The main contribution of the work is a mapping of the Central European independent magazine scene, which has not been thoroughly examined in any academic work yet. The text puts this scene in the international context, and it points out the certain specifics which are associated with Central Europe.