Vztah vlastnictví a zpravodajských obsahů. Kvantitativní obsahová analýza bilancí let 2019 a 2020 v českých médiích
The Relationship Between Media Ownership and News Content: A Quantitative Content Analysis of Year In Review Articles on 2019 and 2020 in Czech Media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127629Identifiers
Study Information System: 229373
Collections
- Kvalifikační práce [15756]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autocenzura novinářů, bilanční články, kvantitativní obsahová analýza, oligarchizace, oligarchové, objektivita médií, nezávislost médií, pluralita, tištěná média, vlastnictví médií, vliv vlastníků na mediální obsah, vyváženostKeywords (English)
balance in news, quantitative content analysis, media independence, media objectivity, media ownership, oligarchisation, oligarchs, owners' influence on media content, plurality, printed media, self-censorship of journalists, year in review articlesTato diplomová práce zkoumá vztah zpravodajského obsahu a vlastníků vydavatelství tištěných a online médií v České republice. V posledním desetiletí podléhá česká mediální scéna fenoménu zvaný oligarchizace, kdy dříve převážně zahraniční vlastníky postupně nahradili domácí mediální magnáti podnikající i v jiných odvětvích než v médiích. Teoretická část práce se věnuje oligarchizaci médií v zemích střední a východní Evropy a s ní spojeným hrozbám pro kvalitu žurnalistiky a demokracii jako takovou. V empirické části práce je provedena kvantitativní obsahová analýza bilančních článků uplynulých let 2019 a 2020, které vyšly v tištěných médiích pěti největších mediálních domů. Jednotkou pro analýzu je hodnotící zmínka, tedy pouze část bilančního článku, věnující se jedné události, osobnosti nebo trendu. Výsledná data byla testována nejen prostou analýzou relativní četnosti, ale jsou podrobena i Pearsonově Chí-kvadrát testu. Ten zkoumá vztahy kategoriálních proměnných. Následně byla provedena korespondenční analýza zaměřená na nejvýraznější asociace mezi mediálními domy a jednotlivými proměnnými. Z výsledků analýzy vyplynulo, že bilanční články u tří z pěti zkoumaných vydavatelství vykazují známky předpokládaných politických nebo ekonomických zájmů vlastníků. Nad rámec tohoto zjištění výsledky analýzy...
This master's thesis explores the relationship between news content and owners of print and online media publishers in the Czech Republic. In the recent decade, the Czech media scene has been subject to a phenomenon called oligarchisation, a process when vast most majority of international owners were gradually replaced by local media moguls who also do business in other sectors than the media. The theoretical part of the thesis looks at the media oligarchisation in the Central and Eastern Europe and associated threats to the standards of journalism and democracy per se. The empirical part offers a quantitative content analysis of year in review articles on 2019 and 2020. These articles were published in print and online newspapers in the five main media houses. The coding unit for analysis is an evaluative mention, i.e. only one part of each article, dedicated to a single event, name or trend. The resulting data is tested by a simple analysis of relative frequency, and is also subjected to Pearson's chi-square test. This latter examines the relationships of categorical variables. Subsequently, a correspondence analysis focuses on the most significant associations between media houses and variables of the analysed articles. The results of the analyses indicated that three of the five examined...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Změna vlastnických struktur českých médií na počátku 21.století - návrat do rukou domácích vlastníků
Defence status: DEFENDEDVojtová, Magdaléna (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Date of defense: 21. 6. 2017Hlavním cílem této práce bylo provedení analýzy vývoje vlastnictví českého celostátního denního tisku v České republice v období 2008 - 2016. Vývoj vlastnictví ve sledovaném období byl analyzován v kontextu strukturálních ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...