Mediální výchova na gymnáziích pohledem českých a německých pedagogů
High school media education from the point of view of German and Czech teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127586Identifiers
Study Information System: 215263
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Lütke Notarp, Ulrike
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mediální výchova, gymnázium, pedagogové, Německo, Česká republika, vzděláváníKeywords (English)
Media education, secondary school, teachers, Germany, Czech republic, educationDiplomová práce Mediální výchova na gymnáziích pohledem českých a německých pedagogů se snaží porovnat cíle, praxi a institucionální podmínky pedagogů mediální výchovy na gymnáziích v Praze a v německém Lipsku a zprostředkovat tak oběma stranám inspiraci. V teoretické části se práce zabývá významem role pedagoga, základními mediálně- pedagogickými koncepty, historickým vývojem mediální výchovy v Česku i Německu a jejím zakotvením v oficiálních dokumentech. Praktická část práce sestává z komparace dotazníků distribuovaných mezi učitele mediální výchovy na příslušných školách v Praze a v Lipsku, prohloubené o šest polostrukturovaných rozhovorů s příslušnými pedagogy.
The main purpose of the thesis Mediální výchova na gymnáziích pohledem českých a německých pedagogů is to compare the conditions, practice, and goals of media studies at high schools in Prague and Leipzig and provide inspiration for both sides through this comparison. The theoretical part focuses on the role of the teacher, introduces educational concepts, and describes the historical development of media education and mentions of it in official documents both in Germany and the Czech Republic. The practical section of the thesis is dedicated to the teachers and their concrete opinions and experience with media education collected with the help of a series of questionnaires and half-structured interviews.