Vnímání chudoby a bohatství dětmi v kontextu mediální reprezentací
Children's perception of poverty and wealth in the context of media representations
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127517Identifiers
Study Information System: 223764
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
chudoba, bohatství, sociální nerovnosti, děti, vnímání, mediální reprezentaceKeywords (English)
poverty, wealth, social inequalities, children, perception, media representationsTato práce se zabývá tím, jak děti vnímají extrémní projevy sociálních nerovností - chudobu a bohatství, a jaký mají na jejich představy vliv média a mediální reprezentace. Část práce, která čerpá z literatury, vymezuje problematiku mediálních reprezentací, mediální konstrukce reality a sociálních nerovností, zabývá se diferenciacemi ve vnímání extrémních projevů sociálních nerovností - chudoby a bohatství, zaměřuje se na jejich reprezentaci v médiích a v neposlední řadě se věnuje médiím a mediálním reprezentacím v kontextu dětí. Výzkumná část práce osvětluje problematiku vnímání chudoby a bohatství dětmi v kontextu mediálních reprezentací v souvislosti s dosud provedenými studiemi a v rámci vlastního výzkumu zkoumá prostřednictvím hloubkových rozhovorů to, jak participanti z řad dětí rozumí pojmům chudoba a bohatství, jak je vnímají ve světě kolem sebe a jakou roli v tomto procesu hrají média. Hlavním zjištěním týkajícím se sociálních nerovností je, že většina dětí je vnímala jako legitimní a k jejich ospravedlnění je vedla romantizace chudoby a/či metoda naturalizace. Hlavním zjištěním týkajícím se vlivu médií je, že média mají na děti primárně podvědomý vliv, a že jejich myšlenky a představy týkající se sociálních nerovností korespondují s mediálními reprezentacemi téhož v mediální produkci...
This thesis explores how children perceive extreme manifestations of social inequalities - poverty and wealth, and what role do media and media representations play in this process. Based on the literature, it is focusing on media construction of reality, media representations, and social inequalities in general, at the same time it deals with poverty and wealth in the context of perception and media representations, and it also explores the relationship between children and media. Furthermore, by analyzing the results of interviews with children the thesis directly examines how they perceive poverty and wealth and what role do media play in this process. The main finding concerning the social inequalities is that most children perceive them as legitimate and to justify them they use the method of naturalization or/and romanticization of poverty. The main finding concerning the media influence is that media affect children subconsciously and that their thoughts and attitudes to poverty and wealth correspond with media representations of the same in the media production for children.