Vizuální rámcování rwandské genocidy v roce 1994
Visual framing of rwandan genocide in 1994
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127444Identifiers
Study Information System: 215599
Collections
- Kvalifikační práce [14459]
Author
Advisor
Consultant
Láb, Filip
Referee
Silverio, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rwandská genocida, vizuální rámcování, válečná fotografie, framingová analýzaKeywords (English)
the Rwandan genocide, visual framing, war photography, framing analysisDiplomová práce se zabývá fotografickým materiálem pořízeným během genocidy ve Rwandě v roce 1994. Etnicky motivovaný konflikt, kdy se ve rwandské populaci většinově zastoupení Hutuové pokusili vyvraždit menšinové obyvatelstvo Tutsiů, si za sto dnů vyžádal téměř milion obětí. Rwandská genocida bývá nechvalně spojována s mačetami a rozhlasem. Primitivními zbraněmi byla zabita většina obětí, k vraždění sousedů i členů rodin docházelo pod vlivem propagandistického rozhlasového vysílání zaměřeného proti tutsijské menšině. Práce se snaží popsat, jak fotožurnalismus v 90. letech referoval o tak specifickém konfliktu, jako je moderní genocida. Využívá k tomu vizuální framingovou analýzu, která vychází z teorie rámcování. Po provedení analýzy bylo v souboru fotografií možné identifikovat opakující se vizuální rámce, prostřednictvím kterých je rwandská genocida na snímcích vyobrazena.
The thesis deals with the issue of photographs taken during the Rwandan genocide in 1994. The ethnically motivated conflict, in which the Hutu majority tried to exterminate the Tutsi minority, claimed almost a million victims in a hundred days. The Rwandan genocide is notoriously associated with machetes and radio. Most of the victims were killed with primitive weapons, and the murders of neighbours and family members took place under the influence of a propaganda radio broadcast. The thesis describes how photojournalism in the 1990s reported on such a specific conflict as modern genocide. The thesis uses visual framing analysis, which is based on the theory of framing. After that it was possible to identify the recurring visual frames through which the Rwandan genocide is depicted in the images.