Jak tradiční gameři příjímají novou herní publicistiku
How gamers community percieve new game journalism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127435Identifikátory
SIS: 229548
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
22. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Videoherní žurnalistika, publikum, zpětná vazba, herní kultura, hráči, nová herní publicistika, identita, politika identitKlíčová slova (anglicky)
Game journalism, publics, feedback, game culture, gamers, new game journalism, identity, identity politicsPředkládaná diplomová práce se zaměřuje na zpětnou vazbu publika na nové způsoby publicistického psaní o počítačových hrách. Tato zpětná vazba má často podobu negativního a intenzivního odmítání referování o hrách mimo tradiční hledisko herní žurnalistiky. Hlavním cílem práce je tedy zasadit tuto zpětnou vazbu do kontextu proměn herní kultury a hráčské identity jako takové. V teoretické části práce popisuje historický vývoj média počítačových her. Text rovněž shrnuje vývoj české videoherní žurnalistiky a přibližuje teoretická uchopení her jakožto specifického druhu média, a to především z pohledu vztahu mezi hrou a konzumentem. První část uzavírá kapitola o fanouškovství s přihlédnutím na hráčskou komunitu. Ve výzkumu využívám polostrukturovaných rozhovorů s publicisty a provádím obsahovou analýzu jak jejich textů, tak uživatelských komentářů, které na ně reagují. V takto sestaveném výzkumném vzorku se vyjevuje, že čtenáři z řad gamerů a autoři publicistických textů vnímají odlišně samotnou podstatu počítačových her a to, jak se k nim má společnost vztahovat. Stejně tak analýza odhalila důraz na identitární témata v hráčské komunitě ventilovaná například ve zpochybňování sdělení textů na základě osobnostních charakteristik jejich autorů.
The thesis focuses on the reactions of readers to new ways of journalistic texts about computer games. These reactions often present themselves as a negative and intense rejection of writing about computer games beyond traditional modes of game journalism. Therefore, the thesis' main objective is to set these reactions to the context of changes in game culture and gamers' identity. The theoretical part describes the historical development of the computer games medium. It also summarizes Czech game journalism's evolution and describes the theoretical concepts of computer games as a specific medium, emphasizing the relationship between the medium and its consumer. The first part is enclosed by a chapter on fan cultures, especially on the gaming community. The central part of the research analyses users' comments, which react to analysed journalistic texts. Part of the analysis is also comprised of interviews with the authors of these texts. Such a constructed sample reveals that gamers and publicists perceive the computer games' nature and their roles in society differently. Furthermore, analysis has shown emphasis on identitarian themes in gaming community which manifested in rejecting the messages of analysed texts with reference to individual characteristics of its authors.