Postavení prvních dam České republiky a jejich mediální obraz v letech 1993-2020
Status of the Czech first ladies and their media image in the period 1993-2020
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127397Identifikátory
SIS: 229557
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, David Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
22. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
První dámy, mediální obraz, kvalitativní analýza, kvantitativní analýza, manželky prezidentů, Lidové noviny, BleskKlíčová slova (anglicky)
First ladies, media image, qualitative analysis, quantitative analysis, wives of presidents, Lidové noviny, BleskPředkládaná diplomová práce se zabývá tím, jakým způsobem česká média informovala o manželkách prezidentů v době jejich působení v roli prvních dam. Tato funkce není v České republice oficiální, každá dáma si proto sama určuje, čemu se bude v průběhu vykonávání úřadu věnovat. Média činnost prvních dam sledují a na základě jejich aktivit jim pak připisují určité role. Dle těchto informací, které jsou publiku předkládány, si veřejnost na manželky prezidentů utváří názor. Cílem této práce bylo získat a popsat mediální obraz všech českých prvních dam v letech 1993-2020. Pro získání jejich mediálních obrazů byly zvoleny články ze dvou odlišných typů médií, z Lidových novin a z Blesku. K dosažení těchto výsledků byla vybrána kvalitativní obsahová analýza, kterou doplňuje kvantitativní obsahová analýza. Kvůli nedostatečným zdrojům v oblasti zkoumání prvních českých dam byla v teoretické části využita zahraniční literatura. V závěrečné části práce se nachází odpovědi na výzkumné otázky, srovnání rozdílů v informování o prvních dámách ve dvou typově odlišných médiích a výsledné mediální obrazy všech českých prvních dam.
The subject of this diploma thesis is media image of the Czech first ladies in the period 1993-2020. The office of the first lady is not official in the Czech Republic, so each lady determines for herself what she will do during the term of office. Czech media monitor the activities of the first ladies and, on the basis of their activities, assign certain roles to them. According to this information, which is presented to the audience, the public forms an opinion about the wives of the presidents. The aim of this thesis is to describe a media image of all Czech first ladies in the years 1993-2020. To obtain their media images, articles from the daily newspapers, from Lidové noviny and Blesk were chosen. To achieve these results, a qualitative content analysis was chosen and complemented by a quantitative content analysis. Due to insufficient resources in the field of research of the first Czech ladies, foreign literature was used in the theoretical part. The final part of this thesis contains answers to research questions, a comparison of differences in coverage of the first ladies in two different types of media and the resulting media images of all Czech first ladies.