Profil nakladatelství Práh od jeho vzniku až po současnost
Profile of the Práh Publishing House from Its Inception to the Present
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126918Identifikátory
SIS: 228976
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeňková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
16. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nakladatelství Práh, Martin Vopěnka, nakladatelství, knihy, edice, knižní trhKlíčová slova (anglicky)
Práh publishing house, Martin Vopěnka, publishing house, books, editions, book marketCílem bakalářské práce je představit české nakladatelství Práh, které je mezi dalšími středně velkými nakladatelstvími unikátní tím, že za ním nestojí žádný z velkých nakladatelských domů, naopak dlouho za jeho fungováním stál jediný člověk. Jelikož není možné od sebe oddělit osobu Martina Vopěnky, zakladatele Práhu, a samotné nakladatelství, je úvodní část první kapitoly věnována představení jeho osoby a práce nejenom jako zakladatele a majitele Práhu, ale především jako spisovatele. V další části první kapitoly se práce zabývá situací v oblasti nakladatelské činnosti krátce před a po vzniku Práhu, neboť nakladatelství vzniklo v roce 1991, dva roky po sametové revoluci, kdy v Československu velmi rychle vznikalo a zanikalo nepřeberné množství nakladatelů a nakladatelská činnost u nás procházela divokým obdobím. V dalších částech je již práce vyhrazena samotnému nakladatelství Práh, kdy nejprve popisuje okolnosti vzniku, první roky fungování a také současné fungování. Třetí kapitola práce se zabývá produkcí Práhu, představuje nejdříve edice a poté nejvýznamnější autory. Největší část práce je věnována zhodnocení toho, jak knihy vydané Práhem vnímají vybraná česká média a čtenáři. Práce také rozebírá postavení Práhu na českém knižním trhu a v závěrečné kapitole částečně seznamuje s edičním plánem...
The aim of the bachelor's thesis is to present the Czech publishing house Práh, which is unique among other medium-sized publishing houses in that none of the large publishing houses are behind it, on the contrary, for a long time there was only one person standing behind it. Since it is not possible to separate the person of Martin Vopěnka, the founder of Práh, and the publishing house itself, the introductory part of the first chapter is dedicated to introducing his person and his work not only as the founder and owner of Práh, but especially as a writer. In the next part of the first chapter, the thesis deals with the situation in the field of publishing shortly before and after the establishment of Práh, because the publishing house was established in 1991, two years after the Velvet Revolution, when an inexhaustible number of publishers in Czechoslovakia were founded and disappeared very quickly. It was a wild period for a publishing activity in our country. In other parts, the work is reserved for the Práh publishing house itself, where it first describes the circumstances of its origin, the first years of operation and also the current operation. The third chapter deals with the production of Práh, presents editions and the most important authors. The largest part of the thesis is dedicated...