Fenomén FOMO v kontextu sociální sítě Instagram
The FOMO phenomenon in the context of the social network Instagram
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126914Identifiers
Study Information System: 229410
Collections
- Kvalifikační práce [15606]
Author
Advisor
Referee
Ježková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
16. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
FOMO, fear of missing out, strach z promeškání, sociální sítě, Instagram, generace Z, mladiství, mladí dospělíKeywords (English)
FOMO, fear of missing out, social networks, Instagram, Generation Z, adolescents, young adultsTato bakalářská práce se zaměřuje na fenomén FOMO, tedy strach ze zmeškání nějaké události, na sociální síti Instagram. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu FOMO z psychologického hlediska a jeho aplikaci v marketingu. Dále představuje vztah generací k sociálním sítím se zaměřením na mladistvé a mladé dospělé. Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu zkoumá, jakým způsobem ovlivňuje fenomén FOMO aktivitu mladých dospělých na sociální síti Instagram. Zároveň zkoumá, jak uživatelé reagují na FOMO marketing ze strany influencerů.
This bachelor's thesis focuses on the FOMO phenomenon, ie the fear of missing out, on the social network Instagram. The theoretical part deals with the definition of the term FOMO from a psychological point of view and its application in marketing. Furthermore, it represents the relationship of generations to social networks with a focus on adolescents and young adults. The practical part uses qualitative research to examine how the FOMO phenomenon affects the activity of young adults on the social network Instagram. It also examines how users respond to FOMO marketing by influencers.