Ochrana počítačových her a videoher
Protection of Computer Games and Video Games
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126529Identifiers
Study Information System: 228742
Collections
- Kvalifikační práce [14149]
Author
Advisor
Referee
Petrlík, David
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
8. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
videohra, autorské právo, End User License AgreementKeywords (English)
video game, copyright law, End User License AgreementOchrana počítačových her a videoher Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá právní ochranou počítačových her a videoher. Jejím hlavním cílem je analyzovat českou právní úpravu ochrany videoher a zjistit, zda je pro současný stav vzrůstajícího herního průmyslu dostačující, a to porovnáním s úpravou v jiných státech a úvahami de lege ferenda. Vedlejším cílem práce je sloužit jako stručný praktický průvodce pro herní vývojáře, kteří si s právní ochranou svých titulů vzhledem ke komplexnosti právní úpravy nevědí rady. Práce se kromě české právní úpravy na národní úrovni zabývá také úrovní mezinárodní a komunitární, z kterých právě ta česká vychází. Práce se fakticky člení na šest částí. První část stanovuje cíle práce a cestu k jejich dosažení. Druhá část rozebírá důležité teoretické pojmy, nabízí historický kontext a uvádí tak čtenáře do problematiky videoher. Třetí část se soustředí na mezinárodní úmluvy potenciálně aplikovatelné při ochraně videoher, na právní úpravu ve Spojených státech amerických, které jsou jedním z nejvýznamnějších herních trhů na světě, a nakonec na právní úpravu na úrovni Evropské unie a v jednotlivých evropských zemích. Čtvrtá část podrobně představuje možné formy právní ochrany videoher v rámci českého právního řádu. Od ochrany autorskoprávní, přes ochranu právy průmyslovými až po...
Protection of Computer Games and Video Games Abstract The topic of this thesis is the legal protection of computer games and video games. Its main goal is to analyse the Czech law of video game protection and to figure out if the current state of legislation is sufficient enough considering the quick growth of the gaming industry by comparing it to the legislation in other countries and pondering de lege ferenda possibilities. The secondary goal of this study is to serve as a brief and practical guide for game creators who are having a hard time with regards to legal protection of their own creations. The thesis does not only revolve around the Czech national law, but it also deals with international law and Community law upon which the Czech law is based. The thesis is divided into six parts. The first part lays down the main goals of the study and possible ways of achieving them. The second part goes through the most important theoretical concepts, terminology and video game history, through which it introduces the reader to video games. The third part focuses on international treaties potentially applicable to video game protection, on the US law, and finally on the European Union law and the law in a few specific European countries. The fourth part introduces in detail all the possible legal forms of...